Donderdag 29/07/2021

Sprokkels

Dat Damen en Flack nu via het kleine scherm klinkende revanche nemen op de nieuwlichters die hen aan de deur zetten, zal wellicht een schrale troost zijn

Is Aspe beter dan Witse? Ze zijn aan mekaar gewaagd en lijden allebei aan dezelfde euvelen. Aspe mag dan al gebaseerd zijn op de thrillers van Pieter Aspe, toch rammelen de scenario's even erg als die van Witse. In de eerste aflevering, De Midasmoorden, krijgen Pieter Van In (Herbert Flack) en Hannelore Martens (Francesca Vanthielen) van de Brugse burgemeester de opdracht om de bevolking snel te kalmeren, nadat onbekenden het standbeeld van Guido Gezelle hebben doen ontploffen. Er wordt een dossier van een oude bomaanslag uit 1974 opgediept. Dat moet maar snel een spoor opleveren. Wat blijkt: dat dossier levert effectief het cruciale spoor op. Geen hond die dat gelooft, natuurlijk. Even lachwekkend is de ontploffing van het standbeeld. Het leek wel een 'flits' uit Merlina, Ti-ta-Tovenaar of een low budget kinderfilm uit het Oostblok.

Bij Witse is het al evenzeer huilen met de pet op. Dat in De kolderbrigade op de meest bizarre manieren misdaden werden opgelost, had destijds een functie: (proberen) de mensen aan het lachen (te) brengen. Witse is echter geen sitcom, maar een bloedserieuze krimi.

Zowel de VTM- als de TV 1-serie worden gedragen door hun hoofdrolspeler. Twee keer gaat het om een oud-KNS-acteur (respectievelijk Herbert Flack in Aspe en Hubert Damen in Witse). Die werden in 1998 samen met al hun andere KNS-collega's bij het grof huisvuil gezet door de oprichters van Het Toneelhuis. Het was een traumatische ervaring voor een hele lichting Vlaamse topacteurs, zo blijkt ook uit de interviews die Flack en Damen de laatste tijd hebben gegeven. Dat ze nu via het kleine scherm een klinkende revanche nemen op de nieuwlichters die hen aan de deur zetten, zal wellicht een schrale troost zijn. De harten van Flack en Damen kloppen op het podium van de Bourla en van al die andere Vlaamse schouwburgen. Die zien de laatste tijd trouwens alsmaar minder mensen van middelbare leeftijd naar hun theatervoorstellingen afzakken. Zou het dumpen van een hele generatie Vlaamse theatercoryfeeën in de jaren negentig, daar voor iets tussen zitten? Enfin, voer voor een andere rubriek. HHH

Nog zo'n theatercoryfee was Ann Petersen. Ze leeft nog altijd, want ik zie ze nog elke avond in Thuis. De scenaristen hadden grootse plannen met haar. Ze wilden haar verliefd laten worden op Stany Love (Oswald Versyp) die enkele weken geleden zijn intrede deed in Vlaanderens beste soap. Het is nu aftellen tot de aflevering waar Ann 'Florke' Petersen er niet meer zal zijn. Het wordt er eentje om op te nemen en veilig weg te bergen voor het nageslacht.

HHH

Herbert Flack doet in één aflevering van Aspe zijn Thuis-personage Jean-Pierre-de-antiquair vergeten. Zijn Pieter Van In staat er vanaf de eerste seconde. Francesca Vanthielen stond dan weer voor een onmogelijke opdracht. Ze moest in een kwartier tijd het publiek doen geloven dat het normaal is dat een jonge substitute verliefd wordt op een stinkende, dronken, verwaaide politie-inspecteur die dubbel zo oud is als zij en die ze voordien nog nooit gezien heeft. De kusscène tussen Flack en Vanthielen was dan ook hilarisch. Reden voor deze kolder: De Midasmoorden is wel de eerste aflevering van Aspe, maar niet het eerste boek van Pieter Aspe. In het boek zijn Hannelore Martens en Pieter Van In al lang een stel. De 'kusscène' op VTM was dus van moetens. Meteen een vergiftigd geschenk voor Vanthielen, die vanaf aflevering twee uit alle macht moet proberen Vlaanderen ervan te overtuigen dat ze wél een goede actrice is.

HHH

Mag ik via deze weg ook de mensen van Kanaal Twee bedanken. Ze hebben de reclameblokken in 24 zo volgepropt dat ik wekenlang zowel naar 24 als naar Eurosong kon kijken. Eigenlijk is het een schande. Een weergaloze serie als 24 verliest ongeveer de helft van haar spankracht met al die reclamespots. En dan klaagt Kanaal Twee erover dat Vlaanderen niet massaal valt voor al die schitterende Amerikaanse kwaliteitsseries. Apropos. De tweede reeks van 24 is misschien wel harder, sneller en spannender dan de eerste, toch heeft ze een onvergeeflijke zwakte: de dochter van Jack Bauer loopt helemaal niets te doen in dit scenario. In de eerste reeks was de familie van Bauer van cruciaal belang voor de spanning (omdat zijn vrouw en dochter in gevaar waren, moest hij heel omzichtig te werk gaan). In de tweede reeks heeft dochter Kim geen enkele functie.

HHH

Ten slotte nog de uitslag van Eurosong: Marcel Vanthilt - Serge Simonart: 1-2. Proficiat Serge!

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234