Maandag 18/11/2019

Transportrevolutie

Springt Dubai straks als eerste op de Hyperloop-trein?

Een conceptueel ontwerp van SpaceX toont de structuur van een Hyperloop. Het bedrijf van Elon Musk gaf de aanzet, Hyperloop One probeert de technologie nu werkelijkheid te maken in Dubai en andere steden. Beeld AP

In menig sci-fi film kon u al mensen in ultrasnelle capsules doorheen een pijplijn zien reizen, maar nu is het idee niet langer verre toekomstmuziek. De Hyperloop, ontworpen door de Amerikaanse start-up Hyperloop One, moet passagiers en cargo met een snelheid van bijna 1.200 km per uur transporteren. In Dubai onderzoeken ze momenteel de haalbaarheid van een Hyperloop-systeem voor vrachtvervoer vanuit de haven.

Hoewel het systeem van de in Los Angeles gebaseerde start-up Hyperloop One zich nog steeds in de testfase bevindt, heeft het bedrijf de handen in mekaar geslagen met DP World, een van de grootste havenbeheerders ter wereld. Samen zullen ze de haalbaarheid onderzoeken van een Hyperloop in de Jebel Ali haven in Dubai, dat nooit verlegen zit om diep in de geldbuidel te tasten voor ambitieuze projecten.

De hogesnelheidslijnen van het Hyperloop-systeem zouden cargo rechtstreeks naar een afgezonderd depot moeten brengen, wat tijd en plaats kan vrijmaken voor andere (winstgevende) activiteiten. Rob Lloyd, CEO van Hyperloop One, maakt zich sterk dat het systeem alleen positieve effecten met zich meebrengt en "naadloos samenvloeit met bestaande transportbanen en de impact van transport op de stad minimaliseert".

Hyperloop

Het idee van de Hyperloop stamt uit de koker van Elon Musk, CEO van Tesla en SpaceX, die er in 2013 mee naar buiten kwam in een zogenaamde 'white paper' of 'witboek'. Daarmee gaf hij alle research rond de revolutionaire technologie vrij aan de buitenwereld, zodat anderen het project verder konden uitwerken. Hyperloop One is een van de twee start-ups die succesvol aan de slag gingen.

De Hyperloop is in essentie een tubulair transportsysteem, waarbij passagiers of cargo met een snelheid van bijna 1.200 km vervoerd worden in capsules. Critici zetten wel vraagtekens bij de kostenraming en de veiligheid van zo'n systeem.

Elon Musk, CEO van SpaceX, gaf in 2013 een 'witboek' vrij over de Hyperloop-technologie. Beeld Photo News

Ook passagiers?

De samenwerking tussen Hyperloop One en DP World betreft vrachtvervoer, maar in Dubai bekijken ze ook de mogelijkheid om in de nabije toekomst passagiers te vervoeren. Zo ziet de stad wel brood in een Hyperloop tussen Dubai en Fujairah, dat aan de andere kant van de Verenigde Arabische Emiraten ligt. Een kleine drie uur rijden met de auto, amper tien minuutjes met de hyperloop.

Ondertussen is Hyperloop One druk bezig samenwerkingen op te zetten met andere steden en bedrijven, in de hoop hun futuristische product werkelijkheid te maken. Onder andere in Moskou, Helsinki, Stockholm en enkele steden in Californië zijn contacten gelegd en wordt de haalbaarheid onderzocht.

Ontwerpen van de Hyperloop voor passagiers tonen capsules met ruimte voor 10 à 20 personen. Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234