Maandag 05/12/2022

Spraakmakers aan tafel met baas van wereldberoemd designbedrijf

Voor Alberto Alessi moet elke maaltijd een feest zijn

Wie graag design op de keukentafel ziet, belandt al snel bij de fruitschalen, koffiekannen of citroenpersen van Alessi. Monica Moritz trok voor Spraakmakers naar het Italiaanse Omegna en zocht zakelijk leider Alberto Alessi op in zijn bedrijf. 'Uiterlijk is het een heel kalme man, maar ik denk dat de passie vanbinnen vurig brandt', vertelt de journaliste. 'Alessi wil constant grenzen verleggen.'

Brussel

Eigen berichtgeving

Bert Van Roy

Alberto Alessi is zelf geen designer. Hij wilde architectuur of filosofie studeren, maar daar was zijn vader Carlo, zelf een designer, het niet mee eens. Zoonlief is dan rechten gaan studeren en stapte, meteen na zijn studies, in de zaak.

Alberto Alessi laat zijn huishoudelijke kunstwerkjes ontwikkelen of ontwerpen door zogenaamde maestro's, designers zoals Philippe Starck, Michael Graves of Alessandro Mendini. De uiteindelijke beslissing over welk ontwerp geproduceerd zal worden, ligt altijd bij Alessi zelf. "We steken veel tijd en geld in het ontwikkelen van een huishoudelijk voorwerp en als we voor een design gaan en het heeft succes, dan kunnen we het ook minstens 25 jaar produceren", aldus Alessi. "Onze succesformule is gebaseerd op een vijftal parameters waaronder schoonheid en functionaliteit. Maar een huishoudelijk voorwerp moet ook feestelijk zijn en poëzie uitstralen."

De producten die Alessi op de markt gooit, zijn niet goedkoop. Hij neemt ook risico's bij het kiezen van een object dat geproduceerd mag worden. "Hij wil steeds grenzen verleggen in het bedenken van voorwerpen", vertelt Monica Moritz. "Soms gaat hij voor de grote eenvoud, maar er zitten ook heel wat extravagante realisaties tussen."

Tien procent van die extravagante sierobjecten is een financieel fiasco, zoals de beruchte waterketel van Philippe Starck. "We willen grenzen blijven verleggen en dat valt soms tegen", zegt de manager. Waar Alessi in het begin vooral met dure, blinkende materialen werkte - "Volgens Alessi omdat elk voorwerp een spiegel moet vormen van zijn omgeving", weet Monica Moritz - produceert de fabriek nu ook steeds meer plastic keukengerei om een jonger publiek te verleiden dat minder geld heeft.

De keerzijde van het wereldwijde succes van Alessi is dat nu meer en meer producten worden nagemaakt die veel goedkoper zijn geprijsd, maar volgens Alessi ook van slechte kwaliteit zijn.

Alberto mag dan al een gepassioneerde liefhebber van stijlvolle gebruiksvoorwerpen zijn die ook bereid is daar veel tijd en geld in te steken, maar als hij voor een gesprek gaat zitten, is hij de verpersoonlijking van een kalme zakenman die maar moeizaam iets loslaat over zijn persoonlijke levenssfeer. "Ik hou niet van dure auto's of kleren, maar wel van Bourgogne en oude boeken", geeft hij na wat aandringen toe.

l Spraakmakers

Canvas 22.05

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234