Zondag 19/01/2020

Streaming

Spotify staat geen politieke advertenties toe in 2020

Beeld ANP

Spotify zal vanaf begin 2020 geen politieke advertenties meer afspelen. De ban op politieke reclame geldt ook voor originele en exclusieve podcasts. Daarmee wil de streamingdienst zichzelf de tijd geven om een systeem uit te werken dat moet garanderen dat de advertenties in lijn zijn met hun gebruiksvoorwaarden.

“Op dit ogenblik zijn onze processen, systemen en middelen nog niet robuust genoeg om deze inhoud op een verantwoordelijke manier te beoordelen en te valideren”, liet het bedrijf weten in een verklaring. “We zullen deze beslissing herbekijken naarmate onze capaciteiten evolueren.”

Spotify is de meest populaire muziekstreamingdienst ter wereld en telt bijna 141 miljoen gebruikers. Het bedrijf sluit zich met de beslissing aan bij verscheidene andere sociale media. Onder andere Twitter, TikTok, LinkedIn, Pinterest en Twitch laten geen politieke advertenties meer toe. Google, Snap en Reddit doen dat nog wel, maar hebben bepaalde restricties ingevoerd.

Facebook laat wel nog politieke advertenties toe, ongeacht of de boodschappen misleidend zijn of leugens bevatten. Het sociale netwerk maakt gebruik van factcheckingwebsites, maar valse boodschappen blijven ook na een negatief oordeel online, met een bijbehorende waarschuwing.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234