Zaterdag 25/09/2021

Opinie

Spotify en ik, wij hebben elkaar nodig

null Beeld Fredo De Smet
Beeld Fredo De Smet

Fredo De Smet is expert in technologie. Hij werkt als curator voor Media Fast Forward en de tentoonstelling Hello, Robot. Zijn boek Artificial Stupidity verschijnt later dit jaar.

Spotify ging op atypische manier naar de beurs en was een goeie dag later een kleine 25 miljard euro waard. Een eclatant succes, zo heet het dan. Dat dit Europese bedrijf de klassieke gatekeepers bij een beursgang ontweek, stemt me blij. Want Spotify is het lichtend baken voor al wie met media en nieuwsplatformen begaan is.

Zoals bij velen begint ook mijn week rond 7 uur maandagmorgen. Iets na 7 om precies te zijn. Na de kinderen uit bed te hebben gehaald, zo gauw hun kleren verzameld zijn en de waterkoker wakker is, zet ik muziek op. Hier begint het: wanneer ik de Spotify-app open en de 'discover weekly-playlist' opzet.

Het is het eerste wat ik doe, elke maandag opnieuw. Hopelijk is het een goede afspeellijst, denk ik dan, want het zet de toon voor de rest van de week. Maart was dan ook een moeilijke maand voor me. Er was lounge in mijn discover weekly gekropen. Probeer daar maar eens over te geraken, op weg naar het werk. Hoe is dat kunnen gebeuren? Wil Spotify me niet meer te begrijpen? Heb ik het te weinig aandacht gegeven?

Je merkt het, ik heb een persoonlijke relatie ontwikkeld met Spotify. En dat is volledig te danken aan de automatische playlist die het bedrijf genereert. Hoe werkt het? Op basis van mijn luistergedrag kiest de digitale muziekservice afspeellijsten, die enkel en alleen bij mij passen. Welke nummers ik bewaar, albums ik opzet of tips die ik doorstuur naar vrienden, Spotify volgt elke beweging op de voet. Maar nog meer dan actieve interacties wordt geanalyseerd hoe ik naar muziek luister. Ik mag dan lui aan het luisteren of genieten zijn, ik word actief mee gevolgd. En dat is iets waar ik, samen met miljoenen andere gebruikers, blij om ben.

Automatische filters

De liefde tussen mij en het Zweedse bedrijf was nochtans niet op het eerste gezicht. Tien jaar geleden verdiende ik de kost als dj. Het was mijn beroep. Het was een identiteit. Mijn eerste reactie tegen hun playlists was dan ook: Hell no! Ik ga die robot niet laten doen waar ikzelf zo lang voor geoefend heb: muziek cureren.

Maar de Zweden hebben me verleid. Ik begreep dat, als ik de app wat aandacht geef, ze mij muziek en herinneringen teruggeeft. Zoals die keer dat Spotify me een nummer liet horen waarvan ik vergeten was het op vinyl te hebben. Of het moment toen ik ontdekte hoezeer mijn discover weekly op die van mijn maat Ben lijkt. Sindsdien zijn we echte vrienden. Ik wissel trouwens met enkele vrienden discover weekly's uit. Ik luister naar die van hen, zij naar de mijne. De eerste keer was dat maar een vreemde ervaring. Het is mijn lijst, gemaakt door mijn AI (artificiële intelligentie). Mijn privacy! Euh...

Het is opmerkelijk dat datgene waar bij Facebook en YouTube paniekerig over gedaan wordt, bij deze muziekservice bejubeld wordt: het personaliseren van het aanbod via automatische filters. Meer nog, het bedrijf heeft deze toepassing tot de essentie van zijn product gemaakt - naast de discover weekly genereert de toepassing ook enkele dagelijkse afspeellijsten voor me. In 2016 werd zelf een campagne gemaakt rond deze service. "Beste 3.749 mensen die 'It's the End of the World As We Know It' hebben gestreamd op de dag van de brexit-stemming, hou vol." Dat kon men op een reclamebord in London lezen. Moord en brand, mocht Facebook dat doen.

► Een banner van Spotify siert de gevel van de New York Stock Exchange. Kort na de beursgang was het Zweedse bedrijf bijna 25 miljard euro waard. Beeld AFP
► Een banner van Spotify siert de gevel van de New York Stock Exchange. Kort na de beursgang was het Zweedse bedrijf bijna 25 miljard euro waard.Beeld AFP

Spotify geeft me niet alleen de toegang tot (zo goed als) alle muziek die ik wil horen, het filtert ook weg wat ik niet wil horen. En laten we eerlijk zijn, dit is de toekomst. Er is gewoon te veel muziek. Te veel nieuws. Te veel boeken. Te veel vrienden. En ga zo maar door. De werkelijkheid is dat we automatische filters nodig hebben. We creëren meer informatie dan dat we zelf kunnen controleren. Hierdoor zijn we afhankelijk geworden van AI en algoritmes.

Spreek voor jezelf, denk je vast. Oké dan: ik heb misschien het algoritme nodig. Het Spotify-algoritme heeft mij ook nodig want als ik geen tijd of energie in de muziekservice steek, krijg ik muzak terug. Wat we daarom leren van de Zweden, is dat we een relatie moeten opbouwen met onze machines. Een relatie waarin we zelf ook investeren. Zoals in het echte leven eigenlijk.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234