Dinsdag 22/10/2019

Spotify

Spotify betaalt muzikanten peulschil, maar niet iedereen klaagt

Het Spotify-logo op het bord van de New York Stock Exchange. Het bedrijf haalde 24 miljard euro op. Beeld REUTERS

Spotify is 24 miljard euro waard, vindt de beurs, ook al maakt het bedrijf geen cent winst. Met andere woorden: de markt denkt of hoopt dat met de streamingdienst ooit wél geld te verdienen valt. De artiest moet het nu stellen met 0,006 euro per keer dat zijn of haar nummer wordt beluisterd. Diefstal?

De belangenvereniging: 'Niet in de wolken'

Tom Kestens, vroeger van Das Pop en LaLaLover, mag de laatste weken op Radio1 geregeld zingen over het ochtendgloren. Ook op Spotify kun je dat nummer horen. Kestens – van beroep communicatieconsulent en ook gemeenteraadslid voor Groen in Mechelen – is in zijn vrije tijd voorzitter van de vzw GALM, de vereniging die de belangen van muzikanten in Vlaanderen verdedigt.

“Wij zijn niet tegen Spotify en andere streamingdiensten. Ze zijn een alternatief voor illegaal downloaden en voor YouTube, waaraan een artiest helemaal niets verdient. Maar we zijn ook niet in de wolken. De grote aandeelhouders van Spotify zijn de platenfirma’s, en zij gaan met het meeste geld lopen, 61 procent. De artiesten zelf krijgen een habbekrats.”

Tom Kestens. Beeld Sebastien Van Malleghem

“Op Spotify zit je om reclame te maken, en in het beste geval om wat drinkgeld te verdienen. Een echt inkomen hou je er als Belgische artiest niet aan over, hoe populair je ook bent. Ook met de platenverkoop lukt dat niet meer. 

"Bovendien is het in ons land erg moeilijk geworden om met optredens je brood te verdienen. En dat ligt dan weer aan de grote artiesten, pakweg 1 procent van de muzikanten in België. Die vragen en krijgen zo veel dat er voor de kleinere alleen kruimels overblijven of zelfs helemaal niets. We hebben met GALM al opgeroepen om op dat vlak wat solidairder te zijn, maar dat heeft tot nog toe weinig effect gehad.

“Het klopt gewoon niet: nog nooit is er zo veel naar muziek geluisterd als nu, nog nooit zijn er zo veel festivals en grote optredens geweest, de economische impact is enorm, maar slechts een klein deel daarvan vloeit terug naar de artiesten.”

Bart Peeters: 'Vroeger tegen, nu fan'

Bart Peeters moest tot voor kort niets van Spotify weten. Zijn platen vond je er niet terug. Maar zijn laatste, Brood voor morgenvroeg, kwam wel op de streamingdienst terecht. Een negatieve invloed op de verkoop had dat niet. Integendeel: van Brood voor morgenvroeg zijn 40.000 cd’s, vinylplaten en donwloads verkocht, meer dan van zijn vorige platen. Binnenkort gooit hij zijn hele oeuvre op het muziekkanaal.

“Spotify heeft de verkoop van de plaat duidelijk versterkt”, zegt Stijn Peeters, de broer en manager van Bart Peeters. “Hoe meer er gestreamd werd, hoe beter de verkoop liep. Wij zijn fan.”

Bart Peeters. Beeld The Voice Van Vlaanderen

Dat waren de broers lange tijd niet. “Bart en ik zijn ouderwets: wij vinden nog dat platen in hun geheel gedraaid moeten worden, in de volgorde die de artiest heeft gekozen. Dus deden we zoals Taylor Swift: je kon de cd’s niet streamen, enkel kopen. 

"De platen die Bart maakt, kosten geld, want er doen veel muzikanten aan mee en elk instrument dat je hoort, is echt ingespeeld, niets komt uit een computer. Dat geld willen we graag terugverdienen, en aangezien je met Spotify in een klein gebied als Nederland en Vlaanderen zo goed als geen winst maakt, deden wij niet mee.

“Maar Sony, de nieuwe platenfirma van Bart, heeft moderne mensen van ons gemaakt. We verdienen nog altijd even weinig aan Spotify – ook wij krijgen maar 0,006 euro per stream – maar het is wel goede reclame gebleken. Het stelt mensen in staat de muziek te leren kennen. Sony heeft er ook veel voor gedaan om ons zichtbaar te maken op Spotify.

“Wij verwachten ook niet dat een plaat nog langer geld opbrengt. Dat doen optredens. Ik ben ook manager van Natalia en Laura Tesoro, en de gages die ik nu kan vragen liggen tien keer hoger dan pakweg tien jaar geleden. Bedragen die vroeger enkel voor Clouseau weggelegd waren, worden nu vlot betaald. 

"Het is een vreemd fenomeen: voor een plaat willen nog maar heel weinig mensen geld neertellen, maar tickets voor de duurste concerten en festivals vliegen binnen de kortste keren de deur uit.”

De manager: 'Beter dan tien jaar geleden'

Alexander Vandriessche is manager van goed verkopende groepen als Bazart, Oscar and the Wolf en School Is Cool. Hij is 38 en stapte tien jaar geleden in het vak, toen de platenindustrie in een diep dal zat.

“Ik hoor oudere collega’s en muzikanten soms bezig over de gouden tijden, maar ik heb die nooit gekend. De situatie van vandaag vind ik beter dan die van tien jaar geleden. Natuurlijk is Spotify niet ideaal voor artiesten. Je verdient er misschien weinig mee, maar dat is altijd beter dan niets. En jarenlang was het niets. Niemand betaalde nog voor muziek.

Oscar and the Wolf. Beeld Stefaan Temmerman

“Dat doet Spotify ook amper, maar het is wel een belangrijk kanaal geworden. Het is een vitrine, maar ook een echte winkel: de streams tellen mee voor je plaats in de hitparade. Oscar and the Wolf haalt ongeveer de helft van zijn verkoopcijfers uit streaming en betaalde downloads. Alle platenfirma’s mikken bijna alleen nog op iTunes en Spotify: daar gebeurt het. Alle andere spelers (zoals Deezer en Tidal) dreigen er stilaan helemaal van tussen te vallen.

“In België is Spotify nog niet zo groot. We zijn ook een hele kleine markt, dus kunnen we niet onderhandelen over betere voorwaarden. Dat kunnen zelfs onze best verkopende artiesten niet. Maar op termijn lijkt dit model – waarbij 60 procent naar platenlabels gaat en nog geen 10 procent naar de artiesten — onhoudbaar. Volgens mij zijn artiesten over een jaar of tien beter af.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234