Dinsdag 17/05/2022

Sporen met de Eurostarck

Toen de Eurostar vorig jaar in Waterloo Station de vernieuwde clublounge signé Philippe Starck inhuldigde, gebeurde dat niet geruisloos. Parijs en Brussel volgden, en dat was nog maar het begin. Duizendpoot Starck was als artistiek directeur ingehuurd om Eurostar over de hele linie een nieuwe look aan te meten. Starck tekent voor het interieur van de rijtuigen, de terminals, de verkoopkantoren, de check-in, en het nieuwe logo. Bovendien superviseert hij het ontwerp van de personeelsuniformen en het concept van de maaltijden aan boord.

"We willen niets aan het toeval overlaten", zei Starck nu op de Parijse persconferentie, waar de Eurostar een volgende tip van de sluier oplichtte met de presentatie van een interieurmaquette op ware schaal. "In een trein heb je tijd om te besteden, en die willen we zo aangenaam mogelijk maken." De ontwerper noemt zijn treininterieur de-design, een tot de essentie gestript meubilair dat functioneel en comfortabel werkt. Wars van te veel modieuze elementen, want treinen kun je niet elk jaar vernieuwen. Starck: "Geen kleuren als roze of lichtgroen. Die zijn cultureel bepaald, en bijgevolg niet voor alle reizigers even geschikt. We kozen voor bruin, warm grijs en een lichte tabakskleur. Au naturel: de materialen zelf - leer, aluminium, titanium - brengen de zachte en neutrale kleuren aan. De esthetiek van de zetels staat niet op zich. Wat telt, is de schoonheid van de mensen die in de zetels zitten."

In de first class krijgen de zetels een uitgesproken hoekig silhouet dat slechts doorbroken wordt door de buitenmaats grote afgeronde hoofdsteunen. En dan is er nog de First Premium, die volgend jaar voor het eerst in België geïntroduceerd wordt. "Zo'n luxe heeft nog nooit bestaan in de geschiedenis van het openbare vervoer", zegt Starck, "al knoopt het wel aan bij de traditie van de Oriënt Express." Elk rijtuig telt veertien pivoterende schelpvormige zetels, en gordijnen bieden mogelijkheid tot extra privacy. De schelpvorm herinnert aan de zetels in Le Salon / The Lounge. Ook in het barrijtuig herkennen we de golvende S-lijn van de toog, en echo's van het in de stations gebruikte kleurengamma.

Vanaf volgend jaar neemt Eurostar geleidelijk (twee per maand) de nieuwe stellen in gebruik. Tegen dan komen ook de nieuwe uniformen en de lichtere menukeuze eraan. Starck: "De maaltijd is een beetje in Japanse geest opgevat. Vergelijk ze met een bento-box. Mooi om zien en met de vrijheid om zelf te combineren. Of noem ze neo-Arabische mezze." Wordt vervolgd.

Medard Janssens

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234