Maandag 26/07/2021
Katelijne Dendoove voelt zich nu niet veiliger dan vóór de raamregel.

ReportageMet de trein naar de kust

Spoort de raamregel wel? ‘Het werkt sowieso demotiverend’

Katelijne Dendoove voelt zich nu niet veiliger dan vóór de raamregel.Beeld Wouter Maeckelberghe

De invoering van de omstreden raamregel op treinen richting de kust is sinds dit weekend van kracht, maar spoort hij wel? ‘Ze kunnen beter een deal sluiten met de weergoden dan met de NMBS.’

Rood. Bloedrood. In de app van de NMBS, die met kleurcodes werkt om aan te geven hoe druk bepaalde trajecten zijn, zie ik hoe alle treinen richting de kust de melding dragen dat er geen vrije zitplaatsen zijn “vanwege de toevloed aan reizigers”. In een poging dit aan banden te leggen rijden de treinen naar toeristische bestemmingen sinds dit weekend met een beperkte capaciteit: reizigers boven de twaalf jaar mogen enkel plaatsnemen aan het raam.

Dat dit virus van uitzichtloosheid houdt is geen nieuws, maar toch kreeg de maatregel heel wat commentaar toen de regering hem afkondigde. De zogenaamde raamplicht geldt immers enkel op de heenweg naar toeristische bestemmingen, niet op de terugweg, en enkel in het weekend en tijdens schoolvakanties. Toen vorige week de temperaturen naar 24 graden klommen, mocht iedereen nog alle zitjes claimen.

Kleuterknokken

Dit paasweekend is het beduidend frisser, maar toch verwacht men blijkbaar troepen treinlustigen die naar Oostende, Blankenberge of Knokke zullen sporen. Ik haast me met bonzend hart naar het station. Het recht om mezelf als belastingbetaler met het openbaar vervoer te mogen verplaatsen is geen heuvel waarop ik wil sterven, maar ik ben wel bereid om een kleuter een flinke mep te verkopen als het erop aankomt.

In Antwerpen-Centraal staan er echter meer personeelsleden van de NMBS dan reizigers voor de IC trein van 08:22 richting Blankenberge. “Er gaat sowieso plaats genoeg zijn”, melden de mensen van Securail. “Gisteren was ook een rustige dag zonder incidenten – allicht ook omdat het niet zo’n goed weer is. Ons kunnen ze alvast niets verwijten, de NMBS komt haar verantwoordelijkheid na.”

Florence De Koninck:
Florence De Koninck: "Ik vind het nogal nutteloos dat het enkel op de heenreis geldt.”Beeld Wouter Maeckelberghe

Met lichte tegenzin vermoedelijk. De vervoersmaatschappij is niet opgezet met de raamregel en vreest dat de drukte op zonnige dagen enkel maar zal toenemen wanneer de capaciteit gehalveerd wordt. Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS, heeft dit aangeklaagd bij de federale regering, maar die is niet van plan om op haar stappen terug te keren. Wel zegt mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo) de bekommernissen te begrijpen en belooft hij steun aan de NMBS, voornamelijk in de vorm van agenten die kunnen worden ingezet om de handhaving op te volgen. Gezellig, zo op een daguitstap.

“Ik vind het niet lastig, maar ik vind het ook niet nuttig”, schokschoudert Lieve Bauwens, die een vriendin in Gent gaat bezoeken. “Als ze het volk naar de kust willen beperken, kunnen ze beter een deal sluiten met de weergoden dan met de NMBS.”

Secure your own mask first

“Dit weekend zullen we ons inderdaad geen zorgen moeten maken, maar we zijn op alles voorbereid: er is extra personeel voorhanden om de controles uit te voeren”, zegt de treinbegeleidster, die vervolgens via de intercom alle regels nog eens uitvoerig uitlegt. Haar aankondiging duurt zo lang dat ik me bijna verwacht aan de procedure voor een noodlanding. Secure your own mask first.

Een studie van de Emory University in Atlanta concludeerde in 2018 dat wie aan een raampje zit in het vliegtuig minder besmetting oploopt. Wiskundige modellen toonden aan dat mensen aan het gangpad vaker hun stoel verlieten en dus bij meer reizigers in de buurt kwamen, waardoor de kans op besmetting groter is.

In de trein wordt er doorgaans niet over en weer gehost voor pretzels of parfum, bovendien heeft de regering het voorbije jaar steeds benadrukt hoe veilig ons openbaar vervoer is. Een Franse studie toonde recent nog aan dat zorgeloos carpoolen meer risico’s met zich meedraagt dan met een mondmasker het openbaar vervoer te nemen. “Ik voel mij nu in ieder geval niet veiliger of onveiliger dan enkele weken geleden”, zegt Katelijne Dendoove, die familie aan de kust gaat bezoeken.

Maarten De Grauw:  ‘Als het beter weer was geweest, waren we waarschijnlijk met de auto naar zee gereisd.’ Beeld Wouter Maeckelberghe
Maarten De Grauw: ‘Als het beter weer was geweest, waren we waarschijnlijk met de auto naar zee gereisd.’Beeld Wouter Maeckelberghe

De raamregel komt voor veel reizigers vreemd over. Zeker omdat hij niet op álle treinen wordt doorgevoerd. Dit wekt de indruk dat hij vooral dient om mensen te ontmoedigen om naar zee te reizen, in plaats van om hen echt te beschermen. “Ik heb sowieso mijn plek nodig op de trein”, zegt Florence De Koninck. Zij reist zowat elk weekend naar zee om te wakeboarden en kan afhankelijk van de drukte niet altijd een vierzit claimen voor haar plank. “Ik vind het nogal nutteloos dat de regel enkel op de heenreis geldt, en het op de terugweg geen kwaad zou kunnen.”

Voorlopig zorgt de nieuwe maatregel enkel voor gemor in plaats van gemosh – vooral met dank aan het wolkendek. Ook in het station van Gent-Sint Pieters staan de dranghekken er ondanks hun kleurrijke ledverlichting verlaten bij, de opgetrommelde agenten draaien net niet met hun vingers. “Mondmasker opzetten”, gebaart eentje naar een vrouw. De grote toevloed is uitgebleven en reizigers nemen braaf plaats aan het raam, maar ook zonder de regel zouden de wagons op de IC-trein richting Knokke slechts voor een derde gevuld zijn.

Maarten De Grauw is vanuit Gent onderweg naar Heist met zijn twee kinderen, Ona en Otis. “Ik begrijp dat ze de drukte willen beperken, maar het smaakt wrang dat ze enkel het treinverkeer viseren. Het werkt sowieso demotiverend: als je er niet op kan rekenen dat je op de trein kan stappen en je met twee kleine kindjes moet wachten op de volgende in een massa, dat zou ik niet zien zitten. Als het beter weer was geweest, waren we waarschijnlijk met de auto naar zee gereisd.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234