Zondag 17/01/2021

Achtergrond

Spoorbonden: "We hebben niets meer te verliezen"

Jean-Pierre Goossens en Michel Abdissi.Beeld Wouter Van Vooren

Na een korte periode van sociale vrede maakt de socialistische spoorbond ACOD zich weer op voor de syndicale strijd. De eisen? Overleg met de minister over de plannen van de regering met de sporen; dat er niet wordt geraakt aan de eigen ziekenkas, en een motie van wantrouwen tegen NMBS-baas Jo Cornu.

"C'est la guerre - Dan is het oorlog." Dat is het antwoord van Michel Abdissi, de Franstalige nationaal voorzitter van ACOD Spoor op de vraag wat er gebeurt als het N-VA-wetsvoorstel om de eigen ziekenkas van de NMBS af te schaffen wet wordt. "Dit wetsvoorstel moet van tafel, anders dwingt men ons tot nieuwe acties. Dit raakt aan het statuut van de spoorwerknemers. Dit is een ideologische aanval met als doel de NMBS als onderneming te treffen."

Dat het ziekenfonds per aangeslotene hogere administratieve kosten heeft dan de grote algemene ziekenfondsen wijt de spoorbond aan het ouder wordende personeel en aan de personeelsinkrimping, waardoor de kosten over minder leden kunnen verdeeld worden. "De kas wordt goed beheerd, wordt gecontroleerd en voldoet aan alle vereisten. Wat is het probleem?"

ACOD Spoor wijst op de voordelen van de eigen ziekenkas voor de NMBS zelf. Vlaams voorzitter Jean-Pierre Goossens: "De NMBS is een van de bedrijven met het laagste ziekteverzuim in het land, ondanks het zware werk, omdat de ziekenkas ook instaat voor goede geneeskundige zorgen en medische opvolging van het personeel."

Dat spoorbaas Jo Cornu de roep om de ziekenkas op te doeken ondersteunt, gaat er bij ACOD Spoor dan ook niet in. "Zijn organisatie heeft alle baat bij het voortbestaan ervan. Als een treinbestuurder medisch afgekeurd wordt, verhuist hij intern naar HR Rail (de personeelsdienst van de NMBS Holding, BE), met een toeslag van de ziekenkas, en komt er een nieuwe treinbestuurder in de plaats. Dat is een betere regeling voor de betrokkene, voor de NMBS en voor de samenleving. Zonder die interne regeling zouden meer mensen in invaliditeit gezet worden."

"Het gaat hier om de feitelijke ontmanteling van HR Rail. Dat organiseert het sociaal overleg binnen de spoorwegmaatschappij en waakt over het toepassen van het statuut van de spoorwerknemers", zegt Abdissi. "Dit is dus geen onschuldige aanval: het is het statuut van de spoorwegmensen dat hier geviseerd wordt."

De spoorbond wordt niet alleen nerveus van de discussie over de zogenaamde Kas der Geneeskundige verzorging, er sudderen heel wat dossiers die het NMBS-personeel raken. Om het interprofessioneel overleg in de Groep van Tien niet te bruuskeren, houden de spoorbonden zich koest sinds 15 december, maar het geduld raakt op. Abdissi: "De indexsprong ligt nog altijd op tafel, de overheidspensioenen worden drastisch aangepakt, en voor het spoor komt er nog bij dat er wordt gedesinvesteerd en dat er minimale dienstverlening dreigt ingevoerd te worden. Dat is veel."

Beeld Wouter Van Vooren

Toverkracht

ACOD Spoor eist een overlegorgaan, een 'ronde tafel' waar de vakbonden rechtstreeks met voogdijminister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) over al die pijnpunten kunnen praten. Abdissi: "De indexsprong zit op interprofessioneel niveau, de pensioenen op intersectoraal niveau, maar wij van het spoor willen ook een overleg met de regering over alles wat er voor ons nog bovenop komt."

Het belangrijkste discussiepunt wordt de werkgelegenheid. "Tegen 2019 zal er 633 miljoen bespaard zijn op de overheidssteun voor de NMBS en Infrabel", zegt Abdissi schamper. "Tegelijk wil de minister de uitstoot van CO2 verlagen, de stiptheid, veiligheid en netheid van de treinen verhogen, de schuld verminderen en niet aan het personeel raken. Zij moet werkelijk over toverkracht beschikken."

Precies daarover wil de bond de minister horen in een gestructureerd overleg. Goossens: "Hoe gaat zij dat klaarspelen? Niemand die het weet. Het is simpel: met zijn huidige bezetting kan de NMBS die uitdagingen niet aan. Door de hogere uitstroom van gepensioneerden en lage vervangingsgraad dreigen we eind dit jaar 2.500 personeelsleden minder te hebben. Dat is niet vol te houden en dat zorgt voor veel onrust in het bedrijf."

Als het antwoord uitblijft en er heeft geen eerste vergadering met Galant plaatsgevonden voor 23 februari, dan komt er een nieuwe stakingsaanzegging en dreigt er een staking in de laatste week van februari. Het zit de spoorbond ook hoog dat minister Galant zelf nog eens losse ideeetjes op de stapel blijft gooien. "Onlangs kondigde de minister een proefproject aan met een trein zonder begeleider tussen Libramont en Athus", weet Abdissi. "Als we dan bij de NMBS om informatie vragen, weten ze van niets. Zo kun je geen bedrijf beheren."

Beeld Wouter Van Vooren

Cartouches

Op maandag 2 februari keert ACOD Spoor, net als ACV Transcom wel terug naar de onderhandelingstafel in het paritair comité van de NMBS, nadat de bonden waren opgestapt uit protest tegen de kritische verklaringen van spoorbaas Jo Cornu over de werkzaamheid van het personeel. Dat ze nu toch terugkeren is geen nederlaag, vindt Abdissi. "Als Cornu dit als een overwinning beschouwt, dan zal het toch een pyrrusoverwinning zijn. Hij zal gesprekspartners tegenover zich vinden met de vaste wil om hun zaak met hand en tand te verdedigen.

"Cornu heeft nog nul procent marge voor fouten. Hij had tien cartouches en hij heeft ze allemaal tegelijk verschoten. Bij de minste ontsporing zullen we de druk verhogen en zal ook daar een stakingsaanzegging uit voortkomen. We hebben niets meer te verliezen. Cornu heeft blijk gegeven van een groot misprijzen voor het personeel en hij heeft nog geen enkel signaal gegeven dat hij daarop wil terugkomen. Dus ja, wij gaan met hem rond de tafel zitten, maar hij moet van ons geen cadeaus verwachten."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234