Maandag 14/10/2019

NMBS

Spoorbaas wil NMBS terug naar essentie

Sophie Dutordoir. Beeld Tim Dirven

Sophie Dutordoir maakt vanmiddag haar toekomstplannen voor de spoorwegen bekend in de Kamer. Daarin grijpt ze terug naar de essentie van de NMBS. De flexibele ticketprijzen moeten wellicht nog even wachten.

Reizigers stipt, veilig en comfortabel vervoeren. Het klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Spoorbaas Sophie Dutordoir wil dat reizigers beter en sneller worden geïnformeerd als hun trein stilstaat. In de stations moet de dienstregeling duidelijker worden aangegeven. En de NMBS moet de troeven die ze nu al heeft, zoals de stations in Brussel, beter uitspelen.

Het zijn maar enkele prioriteiten die Dutordoir vandaag meebrengt naar de commissie Infrastructuur in het parlement. Daar kijken ze reikhalzend uit naar haar komst, want de voorbije maanden hulde de CEO zich in stilte. In tegenstelling tot haar voorganger Jo Cornu, die regelmatig tegen de schenen van politici en vakbonden schopte, koos Dutordoir tot nu toe voor een diplomatische aanpak.

Lastige vragen

Niettemin zal Dutordoir een aantal lastige vragen moeten beantwoorden. Zo bereikte de regering deze zomer een akkoord om enkel nog contractuele werknemers aan te werven, geen statutairen.

Hoe zal Dutordoir die beslissing doorduwen binnen de NMBS? "Deze regering heeft een duidelijke strategische visie. We zijn benieuwd hoe de spoorbaas die vertaalt", zegt N-VA-Kamerlid Inez De Coninck.

Ook bij de andere meerderheidspartijen zijn de verwachtingen hooggespannen. "Deze spoorbaas is nu een half jaar bezig. We gaan ervan uit dat ze intussen een sterke visie heeft over de schuldenberg van het spoor, de liberalisering en de tevredenheid van de reiziger", zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh.

Daarnaast kan Dutordoir vragen verwachten over twee 'blunderdossiers' die onlangs uitlekten. Zo zette ze de ontwikkeling stop van een ticketsysteem waarin al 30 miljoen euro werd geïnvesteerd. Ook een nieuwe vertrekprocedure voor treinen, waarin al 11 miljoen euro werd geïnvesteerd, werd afgevoerd.

En de nieuwe tarieven? Daarover komen we vandaag wellicht niet veel te weten. De regering is het nog niet eens over het nieuwe beheerscontract van de NMBS, waardoor de eventuele invoering van flexibele tarieven - waarbij een treinrit tijdens de daluren goedkoper wordt dan tijdens de spits - nog even moet wachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234