Donderdag 20/06/2019

NMBS

Spoorbaas Jo Cornu haalt in afscheidsinterview uit naar trage politiek

Jo Cornu. Beeld BELGA

In een afscheidsinterview in de weekendkrant van De Morgen blikt Jo Cornu terug op zijn carrière als spoorbaas. Vooral de trage politieke besluitvorming heeft Cornu gefrustreerd. “Ik heb op drie jaar tijd drie voogdijministers gehad. Bij mijn komst was het beheerscontract tussen de NMBS en de overheid al afgelopen. Tot op heden is er nog geen nieuw. Ik heb die handicap van de politieke besluitvorming toch wat onderschat.”

Dat Cornu al die jaren een nieuw beheerskader vroeg maar nooit kreeg, was "een bron van frustratie", geeft hij nu toe. "Ik had nog nooit voor de overheid gewerkt en ik heb helaas moeten vaststellen dat de besluitvorming veel trager is dan verwacht. De politiek redeneert in jaren. Voor mij was dat een grote aanpassing."

Ook de inmenging van de politiek binnen de NMBS kon Cornu moeilijk verteren. "De NMBS is zogezegd een onafhankelijk overheidsbedrijf. Als dat klopt, dan zou je verwachten dat de Raad van Bestuur zelf de macht heeft om die beslissingen te nemen. Maar bij de NMBS is dat dus niet zo. Daar moeten vele beslissingen ook naar de minister of naar de hele regering. Dat is een dubbele handicap.”

Gevaren van liberalisering

In het afscheidsinterview haalt Cornu ook uit naar zijn voorganger, Marc Descheemaecker (ondertussen N-VA), die plots terugkwam naar de NMBS via een zitje in de Raad van Bestuur. “Ik vind dat een zeer eigenaardig verhaal. Toch zeker als je weet wat er allemaal is gebeurd. Meneer Descheemaecker is hier acht jaar CEO geweest. Hij heeft elk jaar 200 miljoen euro schulden opgebouwd, waarna hij zich een afscheidsvergoeding van 1,2 miljoen euro heeft laten uitbetalen. Hij heeft toen een document ondertekend waarin hij zich engageerde om het imago van de NMBS niet te beschadigen. Vervolgens schreef hij een boekje (Dwarsligger, adb) waarin hij niets anders heeft gedaan. En hij blijft dit doen.”

Cornu waarschuwt in het interview ook voor de gevaren van de liberalisering, die gaat de treinreiziger alleen maar pijn doen.  “De Europese Commissie maakt een grote fout. De spoorwegen verbeter je niet door concurrentie te organiseren met de Deutsche Bahn en de SNCF. De echte concurrentie zijn de auto en de bus. Hoe krijgen we mensen uit de files en in de trein? Het is niet omdat de Duitsers hier straks over onze sporen rijden dat dat gaat verbeteren.” 

Integendeel, een populaire verbinding tussen Gent en Brussel is financieel interessant, weet Cornu, maar de verbinding tussen Maldegem en Eeklo al veel minder. Hij betwijfelt dan ook of de reiziger van het hele liberaliseringsverhaal beter wordt.

Lees hier het volledige weekendinterview met Jo Cornu in de pluszone.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden