Dinsdag 01/12/2020

Spoor eindelijk verlost van zorgenkind

Niet de Belgen of de Duitsers, maar wel de Frans-Zwitserse investeringsmaatschappij Argos Soditic krijgt het goederenfiliaal van de NMBS in handen. 'Het doel: met één locomotief en één conducteur meer kilometers afleggen.' De vakbonden wachten met een bang hart op het sociaal overleg.

Een flinke portie durf, dat is wat je nodig hebt om te investeren in NMBS Logistics, de goederentak van de NMBS. Het verlieslatende dochterbedrijf staat al twee jaar in de etalage, maar een overnemer vinden bleek toch moeilijker te zijn dan gedacht. Logistics vervoert goederen in opdracht van de havens, maar ook voor bedrijven in Duitsland en Zwitserland.

Aangezien die markt krimpt, moet Logistics groeien om te overleven. En dat kan pas als iemand bereid is om veel geld te pompen in het bedrijf. Gisteren had spoorbaas Jo Cornu eindelijk goed nieuws: de Franse durfkapitalist Argos Soditic werpt NBMS Logistics een levenslijn.

Liefst 70 miljoen euro wordt in Logistics gepompt - 20 miljoen euro van Argos Soditic zelf en 50 miljoen euro uit andere 'externe' financieringen. Waar dat geld precies vandaan moet komen, is nog niet zeker. Cornu denkt aan zogenaamde 'sale-and-leaseback'-structuren. Daarbij worden locomotieven en wagons eerst verkocht en daarna weer gehuurd.

Molensteen

Wat bezielt iemand om vrijwillig te investeren in een bedrijf dat al jaren als een molensteen om de nek van de NMBS hangt? "Wij zijn gespecialiseerd in complexe projecten", zegt Argos-voorzitter Gillet Mougenot met een knipoog. Maar de 'business angel' belegt zijn kapitaal wel degelijk met een duidelijk doel voor ogen. NMBS Logistics moet weer groeien. En dat kan, zegt Mougenot, want op de snelweg staan vrachtwagens almaar langer stil in de file. Treinen zijn ook een pak ecologischer dan vrachtwagens. "De tijdgeest staat aan onze kant."

De gevolgen voor de 1.900 werknemers van Logistics zijn nog niet bekend. De vakbonden organiseerden eind 2014 nog een staking omdat ze zich zorgen maakten over de toekomst. "Uiteraard zijn er productiviteitsinspanningen nodig om concurrentieel te zijn. Maar daarover willen we afspraken maken met de vakbonden", zegt Geert Pauwels, CEO van Logistics. "Het doel is alvast om met één locomotief en één conducteur meer kilometers af te leggen."

De vakbonden wachten met een bang hart op de start van het sociaal overleg. "Voor het personeel is dit een avontuur waarvan we de afloop nog niet kennen. Wij willen in ieder geval dat het overheidsstatuut van het personeel behouden blijft. En ook voor de contractuele werknemers van Logistics moet er een toekomst zijn", zegt Luc Piens van ACV-Transcom.

De socialistische vakbond ACOD Spoor is blij dat er eindelijk duidelijkheid is over de toekomst van het transportbedrijf, maar hoopt zo snel mogelijk op een sociaal akkoord. "Mensen moeten aan dezelfde voorwaarden kunnen blijven werken", zegt Jean-Pierre Goossens.

Eén werknemer op de drie wordt vanuit de NMBS gedetacheerd aan concurrentiële tarieven. De reële kosten voor de NMBS liggen echter hoger, waardoor de NMBS elk jaar een rekening van 10 miljoen euro moet betalen. Voorlopig komt er geen einde aan die subsidies, zei Cornu gisteren bij de bekendmaking van de overname. "Ik ga ervan uit dat de subsidies nog wel een tijdje doorgaan. Bekijk het als een correctie op de markt. Door die subsidies wordt vervoer over het spoor, dat op zich duurder is dan over de weg, aantrekkelijker."

Vandaag maakt Cornu de financiële jaarresultaten van de NMBS bekend.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234