Maandag 29/11/2021

Spookachtig tintje, ook in je eigen hoofd

De achterliggende bespiegelingen komen hier thuis in een mooie vorm

dansfrankfurter küche met 'inexhaustible' HHHHI

Brussel

Van onze medewerker

Jeroen Peeters

Kan conceptuele kunst mooi zijn? Is die vraag wel aan de orde? Lichaam en beweging zijn weliswaar de belangrijkste middelen van de hedendaagse dans, ook reflectie scheert er wel eens hoge toppen. Het Duitse collectief Frankfurter Küche rond Kattrin Deufert en Thomas Plischke interesseert zich voor een kruisbestuiving van theorie en praktijk, en gebruikt daartoe ongewone presentatieformats. Een klein jaar na hun doortocht in de Beursschouwburg presenteren ze een herwerking van InExHaustible in de Vooruit.

Centraal staat Plischke, met de blik op oneindig. Hij beweegt nauwelijks, slechts zijn vingers tintelen. Die beweging breidt zich langzaam uit, tot Plischke molenwiekend in de leegte rondom graait. Gedreven door een vreemde dwang lijkt zijn lichaam uit zichzelf te willen ontsnappen. Er hangt een beklemmende stilte. Later gaat Plischke op en neer over een langgerekt speelvlak, ditmaal met veel gebaren en haast komische bewegingen. Als toeschouwer moet je voortdurend heen en weer kijken, waardoor elk visueel overzicht verbrokkelt. Intussen vertelt Deufert de slotscène van Ridley Scotts film Hannibal, waarin de gedrogeerde agente Clarice Starling ontwaakt, en weerklinkt de aria van Bachs Goldbergvariaties, het thema van de beruchte dokter Lecter. De fragmenten roepen beelden en herinneringen op, maar willen niet samenvallen als een puzzel. De scène wordt bruusk afgebroken door een black-out en luide brokken noise. Licht en duister, stilte en lawaai.

Niet alleen de ruimte is om twee vluchtpunten georganiseerd, InExHaustible draait om contrasten. Tegenpool voor Plischkes lichaam dat zijn eigen grenzen probeert te overschrijden, is Deufert, die al sprekend de inhoud van haar geest tracht te controleren. Ze probeert zich mensen en voorwerpen te herinneren, zit voortdurend te tellen, tot ze in haar eigen gedachten rondtolt.

Alle beelden en bewegingen in InExHaustible zijn uitermate sober en strak, maar er klopt iets niet: hun schoonheid ademt geenszins harmonie uit. Achter de vormen woekert schizofrenie, een denken dat van de wereld vervreemdt. Het motief van de splijting waaiert uit in videobeelden, tekstfragmenten en geluid. Ten slotte neemt ook het licht de hele ruimte in en deel je als kijker in de schizofrenie. Niet enkel kun je dan de andere toeschouwers observeren, ook je eigen gedachten worden bijgelicht: een ontspoorde verbeelding geeft de schoonheid een spookachtig tintje, ook in je eigen hoofd.

Bij een herhaling van de filmscène aan het einde passen alle woorden precies bij de bewegingen. Perceptie en werkelijkheid lijken alsnog weer samen te vallen, en is dat niet het geheim van het schone? Ook de achterliggende bespiegelingen komen hier vanzelfsprekend thuis in een mooie vorm en dat maakt van InExHaustible een bijzondere voorstelling.

WAT InExHaustible WIE Frankfurter Küche WAAR EN WANNEER Vandaag en morgen in de Vooruit in Gent (09/267.28.28). Op 31 maart is er aansluitend een salon waarop Frankfurter Küche zijn B-book presenteert. Op 22 april brengt Frankfurter Küche P.I.P. Postpolitical (Co)incidences or How to Knit Your Own Private Political Body #15 in deSingel (03/248.28.28)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234