Zaterdag 22/01/2022

Sponsors Sydney 2000 zetten IOC onder druk

Sponsor Hancock zegt dat vrijgesproken voorzitter van het Australisch Olympisch Comité twee IOC-leden heeft omgekocht om voor Sydney te stemmen.

Een belangrijke Amerikaanse firma, levensverzekeraar Hancock, heeft ermee gedreigd haar sponsoring van 20 miljoen dollar in te trekken indien het omkoopschandaal rond Sydney 2000 niet wordt opgehelderd. Hancock zou dat bedrag investeren in televisiereclame tijdens de Spelen. David D'Alessandro, voorzitter van Hancock, zei dat zijn bedrijf ook de vijf olympische ringen van zijn producten en advertenties zal verwijderen indien niet het nodige gebeurt. "Misschien zal het IOC pas doen wat hoort wanneer het begrijpt dat niet alleen zijn reputatie maar ook zijn inkomsten in het gedrang komen", aldus D'Alessandro, die er nog aan toevoegde dat zijn bedrijf, net als de negen overige olympische hoofdsponsors, elke vier jaar 40 miljoen dollar aan het IOC betaalt.

Volgens Hancock heeft voorzitter Coates van het Australisch Olympisch Comité twee leden van het IOC omgekocht bij de stemming voor Sydney. "Een ander woord", zei D'Alessandro, "bestaat er niet voor. Het was gewoon pure omkoping." Coates stelde enkele uren voor de stemming in Monte Carlo 1993 de leden van Kenia en Uganda 35.000 dollar (1,2 miljoen frank, 30.000 euro) in het vooruitzicht. Sydney versloeg Peking met twee stemmen verschil. Het IOC oordeelde dat Coates binnen de regels van het handvest had gehandeld en sprak hem vrij.

Ook Swatch en Samsung hebben al openlijk hun twijfels geuit over het voortzetten van hun sponsoring. Nog andere hoofdsponsors, zoals Coca-Cola en GM-Holden, trokken hun financiële steun niet in maar steunden wel de gevraagde hervormingen van het IOC. De sponsors hebben het IOC immers een 'urgentielijst' overgemaakt met vier punten die op de speciale zitting van 17 en 18 maart in Lausanne moeten worden behandeld. De sponsors willen personele wijzigingen in de top van het IOC, de benoeming van een opvolger voor voorzitter Samaranch (die overigens wel zijn termijn mag uitdienen tot 2001) en de verwijdering uit het IOC van ieder lid van wie vaststaat dat hij of zij zich schuldig heeft gemaakt aan corruptie of omkoping. Voorts eisen de sponsors ook een radicale verandering van de aanwijzingsprocedure voor de Olympische Spelen, te beginnen met de winterspelen van 2006 en een openstelling van de financiële boeken van het IOC voor het publiek.

De multinationals willen bovendien openbaarheid van de giften aan de in opspraak geraakte 24 (van de 115) IOC-leden.

De sponsors hebben nog een ander belang bij de hervormingen. Voor de tientallen miljoenen kopen ze uitsluitend het exclusieve gebruik van de vijf olympische ringen. Reclame in de olympische stadions houdt het IOC, en met name Samaranch, tegen. Bij zijn vertrek kunnen de concerns met zijn opvolger een deal sluiten om die beperking op te heffen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234