Maandag 30/11/2020
Het Berlaymontgebouw, het hoofdkwartier van de Europese Commissie.

China

Spioneert China vanuit de Maltese ambassade in Brussel?

Het Berlaymontgebouw, het hoofdkwartier van de Europese Commissie.Beeld Eric de Mildt

China zou – misschien al meer dan tien jaar – de Europese instellingen bespioneren vanuit de Maltese ambassade in Brussel. Dat schrijft de krant Le Monde. De Belgische Staatsveiligheid kent deze zaak al langer, maar tot nu toe zijn er nooit bewijzen gevonden.

Volgens onderzoek van de gerenommeerde Franse krant beschikken de Chinese inlichtingendiensten over ‘technische middelen’ in de Maltese ambassade om de Europese instellingen te bespioneren. Het gebouw Dar Malta op de Brusselse Archimedesstraat 25 ligt recht tegenover het hoofdkwartier van de Europese Commissie. Iets verderop houdt de Europese Raad – de vergadering van de Europese staatshoofden en regeringsleiders – zijn bijeenkomsten.

Hoe China binnen geraakt is op de Maltese ambassade? Volgens Le Monde door de aankoop en renovatie van het kantoorgebouw in 2007 volledig voor eigen rekening te nemen. China onderhoudt al langer goede relaties met de kleine eilandstaat in de Middellandse Zee. In ruil voor een cheque van 21 miljoen euro zouden de Chinese inlichtingendiensten Dar Malta hebben mogen uitbouwen tot hun eigen ‘spionagetoren’. Zo zou China de ambassade volgepropt hebben met hoogtechnologische camera’s en sensoren. Ook al het meubilair zou vanuit China komen.

Britse tip

Le Monde refereert aan verschillende vertrouwelijke nota’s en rapporten van de westerse inlichtingendiensten. Die zouden zich al langer vragen stellen over de Maltese ambassade. De Belgische inlichtingendiensten – die officieel instaan voor de beveiliging van de Europese instellingen in Brussel – zijn volgens de krant in 2010 voor het eerst getipt door hun Britse collega's. Tot op vandaag zouden de Staatsveiligheid en de militaire inlichtingendienst ADIV er rekening mee houden dat China zijn ogen en oren de kost geeft vanuit de Maltese ambassade.

Inlichtingenbronnen van De Morgen nuanceren de berichtgeving van Le Monde: er is rook, maar (voorlopig) geen vuur. “Er waren Chinezen betrokken bij de renovatie van het ambassadegebouw Dar Malta in 2007 en dat heeft onze aandacht getrokken – zonder dat we er door een buitenlandse dienst op geattendeerd werden”, luidt het bij de Staatsveiligheid. “Maar er is nooit aangetoond dat er Chinese spionage heeft plaatsgevonden vanuit het gebouw.” Het kan ook niet doorzocht worden, vanwege de diplomatieke onschendbaarheid van ambassades. 

Malta en China ontkennen de beschuldigingen met klem. In een verklaring benadrukt de Maltese regering dat alleen het meubilair van de ambassade geleverd is door China, als onderdeel van een zakelijke samenwerking. Aan de krant Times of Malta vertellen anonieme regeringsbronnen dat de Chinese leveringen allemaal ‘grondig gecontroleerd’ zijn voordat ze zijn overgebracht naar de ambassade. De geleverde televisies zijn bewust nooit aangesloten, luidt het.

Confucius

Het is al langer duidelijk dat China zijn invloed in het Westen probeert uit te breiden via spionagewerk. Zo mag de Chinese directeur van het Confucius-instituut aan de VUB België niet meer binnen wegens spionage. Xinning Song was meer dan tien jaar actief in ons land. Hij zou zijn brede netwerk hebben ingezet voor de Chinese inlichtingendiensten. China heeft wereldwijd meer dan 500 Confucius-instituten, officieel om de Chinese taal en cultuur te verspreiden.

Ook Malta heeft internationaal geen beste naam. In 2017 werd onderzoeksjournaliste Daphne Caruana Galizia met een autobom opgeblazen toen ze op het punt stond te publiceren over de politieke corruptie op het eiland. Voor die moord werden drie mensen opgepakt, maar de zoektocht naar hun opdrachtgever bleef lang stilliggen. In november 2019 dook in het onderzoek opeens de naam op van Keith Schembri, de rechterhand van premier Joseph Muscat. Ook waren er serieuze vragen omtrent de rol van de premier zelf. In december trad Muscat af.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234