Vrijdag 28/01/2022

Spierkomeet Jackie Chan op routine

recensie the medallion

Hongkong-actieheld Jackie Chan mag dan volgend jaar vijftig worden, voorlopig lijkt die leeftijd niet veel vat te hebben op zijn actiewaarde (waar blijft die Jackie Chan-energiedrank?), ook al wordt zijn acrobatische stuntwerk hier wat ingekleurd met de hulp van cgi (computer generated images).

Sinds de jaren tachtig legt de vinnige spierkomeet zich voornamelijk toe op rollen als supercop. Ook zijn jongste film borduurt verder op dat stramien, en meer bepaald op de formule van enkele van zijn recente Amerikaanse films zoals Rush Hour, Shanghai Noon en sequels, waarin hij respectievelijk de zwarte komiek Chris Tucker en Owen Wilson als sparringpartner had.

Deze keer is zijn komische handlanger de Britse stand-up comedian en BBC-komiek Lee Evans (bekend van de serie So What Now?). Omdat Chan in deze film voor het eerst een personage vertolkt met bovennatuurlijke krachten had producent Alfred Cheung iets als een kruising tussen Lethal Weapon en Ghost voor ogen.

Leuk geprobeerd, maar binnen de filmografie van Chan - en de teller staat inmiddels al op meer dan honderd films - maakt The Medallion beslist geen brokken. Als politiedetective Eddy Yang zit Chan samen met zijn Britse collega en betweter Arthur Watson (Lee Evans dus) in Hongkong een mysterieuze bende achterna die het op een medaille heeft gemunt. Het medaillon, een soort Heilige Graal in de oosterse mythologie, is in handen van een jonge boeddhist. Als die wijze jongen gekidnapt wordt, springt de plot naar Dublin, waar Interpol-agent Chan samen met Watson op de zaak moet werken. Dat zorgt voor heel wat tegenstribbeling van de kant van Watson, maar met de hulp van Yangs gewezen liefje en verbindingsagent Nicole James (Oréal-gezicht Claire Forlani) wordt er toch een fatsoenlijke poging ondernomen om de diabolische en aan grootheidswaanzin lijdende Snakehead (Julian Sands, weerom in het keurslijf van slechterik) uit te schakelen.

Gordon Chan, geen familie van, regisseerde totnogtoe een twintigtal actiefilms en heeft in zijn thuisland een degelijke reputatie opgebouwd dankzij onder meer de brutale politiethriller Beast Cops en Fist of Legend (met actiester Jet Li). In 1995 werkte hij al eens met Jackie Chan (Death Heat). Ondanks die ervaring schort het The Medallion, behoorlijk plat gefotografeerd, aan ritme en een boeiende plotontwikkeling (het legertje van vijf scenaristen is op dat gebied misschien illustratief).

Jackie Chans personage heeft ook deze keer het profiel van een charmante en benige stripfiguur waarvan de kracht en het elastische vermogen gerekt wordt dankzij het mysterieuze medaillon. Plots rent onze detective bijvoorbeeld met de snelheid van een wervelwind of staat hij na een frontale val van een wolkenkrabber binnen enkele seconden weer fit op het been. Die digitale staaltjes zijn behoorlijk vlot ingewerkt, maar ze moeten het nog altijd afleggen tegen het legendarische stuntwerk van Chan, ook al is dat niet altijd even acrobatisch of uitzinnig. Meestal is het standaardkost: een routineuze flits van martial arts-slapstick en een hele resem klets-boem-bang-pafscènes, al heeft elke Jackie Chan-film, hoe middelmatig ook, zijn unieke momenten.

HH VERTOLKING Jackie Chan, Lee Evans, Claire Forlani, Julian Sands, John Rhys-Davies, Anthony Wong Chau-Sang REGIE Gordon Chan GENRE Komische actiefilm LAND Hongkong/VS SPEELDUUR 88 minuten

KORT SAMENGEVAT Hongkong-detective Yang zit samen met enkele Britse Interpol-collega's in Dublin achter een criminele snoodaard aan die het op het mysterieuze medaillon van een jonge boeddhist heeft gemunt. Dat sieraad is immers de sleutel tot het eeuwige leven. Routineuze Jackie Chan-actiekomedie met behalve fysiek ook CGI-spektakel, al wint Chan het nog altijd van de digitale effecten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234