Woensdag 07/12/2022

Spieken op school doe je nooit alleen

We spieken met z'n allen steeds vaker. Dat blijkt uit een recent internationaal onderzoek naar het spiekfenomeen. Niet alleen zijn er tegenwoordig meer geavanceerde en quasi feilloze methoden voorhanden, bij voorkeur te halen op het internet, ook de leerkrachten knijpen blijkbaar steeds vaker een oogje dicht. Sommigen moedigen hun leerlingen zelfs aan tot spieken. Want hoge resultaten van de leerlingen betekent voor hen op een goed blaadje komen bij de directie.

Brussel

Eigen berichtgeving

Cathy Galle

De spiekprofessor van dienst is Gregory Cisek, verbonden aan de Universiteit van North Carolina. Hij ondervroeg vorig schooljaar enkele duizenden leerlingen in een vijftiental landen, sprak met hun leraars en maakte naar eigen zeggen de meest complete analyse van het internationale spiekfenomeen. Volgens zijn bevindingen vertoont ongeveer 3 tot 5 procent van de scholieren en studenten een neiging tot spieken, terwijl dat pakweg vijf jaar geleden nog maar 1,5 procent was. Spieken is een wereldwijd fenomeen en komt in alle onderzochte culturen voor, stelt Cisek.

Opvallend is ook dat zo goed als niemand betrapt wordt bij het spieken. Dat komt volgens de onderzoeker in de eerste plaats doordat de leerkrachten nu blijkbaar al eens vaker een oogje dichtknijpen. Cisek: "Leerkrachten hebben er niet echt problemen mee dat hun leerlingen spieken. Meer nog, ze moedigen hen zelfs aan. Ze laten hen de oplossingen op voorhand zien of geven na het stellen van de vraag in één adem door ook de bijbehorende antwoorden. Die nieuwe trend is volgens mij te wijten aan de steeds toenemende druk waaronder leerkrachten moeten werken. Ze moeten zo goed mogelijk presteren en resultaten boeken met hun leerlingen. Dan is de verleiding groot om de leerlingen wat 'aan te moedigen'. We mogen niet vergeten dat heel wat directies hun leerkrachten nog altijd beoordelen aan de hand van de resultaten van de leerlingen."

Leerlingen worden ook steeds vindingrijker als het op spieken aankomt. Clichés als krabbelen op etuis, schaallatten of geodriehoeken zijn passé. De scholier van tegenwoordig heeft het blijkbaar meer voor infroroodlinks tussen rekenmachientjes of laserpennen die letters op de muur projecteren en op die manier achter de rug van de examinator boodschappen te voorschijn toveren voor de hele klas. Ook het M&M-systeem, waarbij met de gekleurde snoepjes allerhande codes gemaakt worden, komt blijkbaar vrij veel voor. Maar volgens Cisek is de meeste gebruikte methode wel nog steeds het even opzij kijken, onmiddellijk op de hielen gezeten door het gebruik van een methode die al heel wat jaren haar doeltreffendheid bewezen heeft: het spiekbriefje.

De onderzoeker maakt zich na het analyseren van de onderzoeksresultaten wel behoorlijk zorgen over het spiekgedrag van de jongeren. Niet alleen de laksheid van de leraars kan in de toekomst problemen geven. Ook de enorme toevloed aan spieksites op het wereldwijde web kunnen het onderwijs op termijn behoorlijk parten gaan spelen, vindt hij. Daar kunnen spiekers in spe terecht om de kneepjes van het vak te leren.

Een van de meest gebruikte spieksites bij ons is www.scholieren.com. Wie de site wil gebruiken moet wel eerst plechtig beloven de tips in alle eer en geweten te gebruiken en ze nooit of te nimmer door te geven aan een leraar, of iets dat in de verste verte ook maar op een leraar gelijkt.

Laserpennen, infraroodlinks en kleurencodes maken spieken hightech

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234