Zondag 25/08/2019

Spelletjesontwerpers,

de filmsterren van de volgende eeuw

In de wereld van de computerspelletjes zijn de softwareontwerpers wat de sterren zijn voor Hollywood. Zelf lijken ze dat ook steeds vaker te beseffen, en hun financiële eisen houden gelijke tred met deze nieuwe ontwikkeling.

Neem nu Chris Roberts, ontwerper van het populaire computerspelletje Wing Commander. Tot voor kort was hij in dienst bij Electronic Arts (EA), een bedrijf dat in 1982 juist voor mensen als hij werd opgericht. Het onafhankelijke EA kon echter niet voorkomen dat hij zich voor 75 miljoen dollar liet wegkopen door Microsoft. Voor dat bedrag krijgt Microsoft tien door Roberts ontworpen titels. Zelf heeft Roberts met het bedrag zijn eigen bedrijfje opgezet, Digital Anvil Inc. Ook andere grote uitgevers van spelletjes, zoals Activision en Eidos, kopen steeds vaker succesvolle ontwerpers over voor grof geld.

Ontwerpers van succesvolle computerspelletjes zijn hun gewicht in goud waard voor bedrijven die deze spelletjes op de markt brengen. Van sommige titels worden er miljoenen verkocht, maar een gemiddelde titel gaat ook al zo'n 500.000 keer over de toonbank. Van de 25 miljoen dollar die zo'n spelletje opbrengt, krijgt de uitgever volgens de Wall Street Journal 15,75 miljoen dollar en de ontwerper slechts 1,75 miljoen dollar. De ontwerpers proberen die verhouding in toenemende mate in hun eigen voordeel om te buigen.

Bedrijven als EA ondervinden daarvan de gevolgen. Met 1.200 mensen in dienst die niets anders doen dan spelletjes ontwerpen, is Electronic Arts een van de giganten in de industrie. Vorig jaar boekte EA een omzet van 909 miljoen dollar, en sinds 1991 heeft het tien kleinere concurrenten opgekocht. Maar zelfs EA beschikt niet over de megabudgetten van andere uitgevers om succesvolle ontwerpers weg te kopen.

Die ontwikkeling wordt gesteund door de gespecialiseerde pers, die bij besprekingen van nieuwe spelletjes steeds vaker de naam van de ontwerper prominent vermeldt. Dat werkt sterallures in de hand. Het gaat al zo ver dat de ontwerper soms als aanbeveling op de verpakking van een nieuw spelletje vermeld wordt.

Ontwerpers vinden zelf dat ze beter af zijn bij een groot bedrijf als Microsoft dan bij een onafhankelijke onderneming als EA. Grote concerns kunnen een nieuwe titel veel effectiever uittesten bij het doelpubliek, beter op de markt zetten en in meer talen vertalen. Ook de distributie is beter, en dat geldt eveneens voor de mogelijkheid om het nieuwe spelletje prominent in de winkel te zetten.

Niet alle succesvolle ontwerpers worden weggekocht bij EA. Sid Meier bijvoorbeeld, mede-ontwerper van Civilization, kreeg met financiële steun van EA de kans zijn eigen bedrijf op te zetten. Meier heeft zo de creatieve zeggenschap over het ontwikkelingsproces, terwijl EA zich verzekerd weet van de rechten op de nieuwe spelletjes die Meier bedenkt en ontwikkelt.

Ook Will Wright, ontwerper van de spelletjes SimCity en SimCity 2000, waarvan er meer dan vijf miljoen verkocht zijn, werkt nog voor EA. Hij kon zich laten wegkopen, maar besloot bij EA te blijven toen dat bedrijf toezegde zijn droomproject te financieren. "De werksfeer is hier erg cool", aldus het commentaar van Wright.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden