Woensdag 27/01/2021

Spelen met onlineprivacy

Een game in afleveringen uitbrengen, zoals een tv-serie. Waarom ook niet? Orwell, eind vorig jaar gelanceerd, vat in oktober zijn tweede 'seizoen' aan en laat u stilstaan bij de broze privacy van uw online gegevens.

Videogame Orwell kwam eind vorig jaar op de markt als een bescheiden succes, met een totale verkoop van 135.000 exemplaren. Genoeg om een vervolg te rechtvaardigen, dat er in oktober aankomt. Osmotic, het Hamburgse bedrijfje achter Orwell, besloot zijn product in vijf wekelijkse episodes uit te brengen. Zo financiert de verkoop van de eerste aflevering de ontwikkeling van de volgende. Maar ook het vertelritme vaart er wel bij.

De titel Orwellslaat natuurlijk op de Britse schrijver George Orwell (1903-1950) en vooral op de associatie die het publiek meteen maakt met zijn dystopische roman Nineteen Eighty-Four (1949), over een paranoïde samenleving onder vergaand toezicht. In de fictie van deze videogame is Orwell ook de naam van de software waarmee uw spelerpersonage, als een soort overheidsagent, inbreuken mag plegen op de persoonlijke levenssfeer van tientallen fictieve personages.

U krijgt toegang tot de webpagina's die ze hebben bezocht, hun blogs en sociale media, profielen op datingsites en zelfs financiële en medische gegevens. Het kadert allemaal in de speurtocht naar een terroristische organisatie, maar heiligt dat doel de middelen wel? "De centrale vraag die we jou met onze game jezelf doen stellen, is: wat zou je doen als je zelf Big Brother was?" zegt Melanie Taylor, creatief directeur bij de Hamburgse studio Osmotic, die de game ontwikkelde.

Model geperfectioneerd

Het was Surprise Attack Games, het Australische bedrijf dat de marketing van de game verzorgt, dat vorig jaar met het idee kwam om van Orwell een 'episodische' game te maken, met een structuur die vergelijkbaar is met die van een tv-reeks, afgemeten in vijf afleveringen.

Dat episodische model voor de lancering van een videogame werd een jaar of tien geleden gelanceerd door de Amerikaanse studio Telltale Games, die inmiddels 'gameseries' als Sam & Max, The Walking Dead en The Wolf Among Us lanceerde. Het idee hield vooral steek op vlak van financiering: alleen de ontwikkeling van de eerste aflevering moet worden voorgefinancierd, waarna de omzet (vaak moet er ook meteen voor een heel seizoen worden betaald) kan worden gebruikt voor de ontwikkeling van de volgende.

Andere gamehuizen adopteerden dat model verder, zodat het net zo goed achter indiekleinigheidjes Kentucky Route Zero als achter blockbustergames à la Hitmanzit. Maar de makers van Orwellperfectioneerden het idee: er zitten - zoals bij alle zonet genoemde games - geen weken of maanden tussen twee verschillende episodes, maar precies één week. Osmotic verfijnde zodanig de ontwikkeling van de game, dat het mogelijk werd om hem met precies dezelfde cadans als een televisieserie naar het publiek te brengen. "In de tijd tussen twee typische afleveringen van een 'gameserie', hebben wij een heel seizoen op de markt gebracht", zegt Chris Wright, directeur van Surprise Attack Games.

Tijd voor reflectie

Natuurlijk moet de speler blijven terugkomen voor de volgende aflevering. Maar Orwell, met zijn voyeuristische sfeertje en zijn strakke plot, waarvan de wendingen zich plotseling manifesteren terwijl de speler zich in het leven van nietsvermoedende burgers verdiept, houdt zijn speler stevig bij de les. Het is een rake parabel over de broosheid van onze privacy in het digitale tijdperk. En de episodische vorm komt dat verhaal zelfs ten goede, opperen de makers. "We maken een game in het thrillergenre, een die draait op suspens", zegt Taylor. "Een narratieve structuur met cliffhangers houdt de spanning langer vast. Bovendien worden er morele kwesties aangeraakt: de speler komt voor dilemma's te staan. De week tussen twee episodes geeft hem tijd om na te denken over zijn keuzes."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234