Vrijdag 12/08/2022

Spektakel vol melancholie

In de politieke thriller The Ides of March speelt Ryan Gosling de hoofdrol, maar in die film moet hij de spotlights delen met George Clooney. In Drive kan hij nu alle aandacht krijgen die hij verdient, want regisseur Nicolas Winding Refn heeft voorlopig minder naambekendheid. Dat zal na deze stevige en intense actiethriller veranderen, al was het maar omdat Refn dit jaar in Cannes gelauwerd werd als beste regisseur. Dat is vrij opmerkelijk, want Drive is wel degelijk een echte genrefilm, die dus ook een publiek kan aanspreken dat doorgaans niet gediend is van festivalprijzen, want daar hangt toch snel zo'n arty-fartysfeertje rond.

Het personage van Gosling wordt gewoon aangeduid als Driver. Zijn officiële job is stuntrijder voor actiefilms. Maar na zijn uren klust hij bij als een getaway driver, die zich laat inhuren voor allerlei hold-ups. A wheel man, heet zoiets in het jargon. Zijn 'manager' Shannon (rol van Bryan Cranston) ziet voor hem nog een derde carrièremogelijkheid, namelijk als racer in het stockcarcircuit. Om een en ander te financieren, doet Shannon beroep op gangsterbaas Bernie Rose (glansrol van Albert Brooks).

Dat is niet echt naar de zin van Driver, want hij is zowat het archetype van de existentiële loner. Enerzijds is hij extreem professioneel, maar anderzijds wil hij liefst van niets of niemand afhankelijk zijn. Zijn job mag dan wel een en al stress, opwinding en adrenaline zijn, zelf blijft hij een toonbeeld van laconieke zelfbeheersing en onverstoorbaarheid. Het is in die context trouwens een beetje vreemd dat hij zich toch het lot aantrekt van zijn jonge buurvrouw Irene (rol van Carey Mulligan) en haar zoontje Benicio. Het is bijna even onbegrijpelijk als de snelheid waarmee de doorgaans zwijgzame Driver zijn aura van rustige vastheid kan afwerpen om zich te ontpoppen tot een psychopathische geweldenaar.

Een actiethriller met als titel Drive kan uiteraard niet zonder de nodige achtervolgingen en andere stuntsequenties. Wat dat betreft, wordt de fan op zijn wenken bediend met spannend spektakel. Maar Drive is daarnaast ook een bijzonder sfeerrijke, prachtig gefotografeerde en gestileerde neo-noirfilm, vol noodlottige dreiging en beklemmende melancholie. De drastische, soms shockerende wisselingen van toon worden wonderwel in evenwicht gehouden door de bijna minimalistische, stoïcijnse vertolking van Ryan Gosling. Zijn mysterieuze personage lijkt soms uit hetzelfde DNA opgetrokken als dat van Travis Bickle in Taxi Driver.

Drivebewijst nog maar eens dat auteurscinema en genrefilm elkaar niet hoeven uit te sluiten.

Drive

Regie: Nicolas Winding Refn

Met: Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston, Ron Perlman, Christina Hendricks, Oscar Isaac, Albert Brooks

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234