Zaterdag 16/10/2021

Speeltijd voor de Antwerpse Modeacademie

In een bloedhete Waagnatie showden de studenten van de Antwerpse Modeacademie gisteren hun kunnen. Het vierde jaar was er een zonder enorme uitschieters, maar een beloftevol tweede jaar ging met de aandacht lopen.

Wie zijn vinger langs de line-up van de Antwerpse Modeacademie laat lopen, kan niet anders dan opmerken hoe groot de internationale aantrek van de school is. Bij de tien masterstudenten was er slechts één landgenoot.

De Oostenrijkse Flora Seierl beet de spits af voor de masters, met een futuristische, azuurblauwe collectie die geïnspireerd was op teleportatie. Bij Skype-gesprekken teleporteer je jezelf volgens de ontwerpster naar je gesprekspartner, en met haar stukken is het ook fysiek mogelijk. Seierl creëerde een effect waarbij het lichaam schijnbaar in verschillende stroken in elkaar wordt geschoven.

Van knipoog tot imitatie

Even knap, maar uit een totaal ander universum waren de silhouetten van Madeleine Coisne. De Française speelde met een patchwork van patronen en optische illusies. Ze inspireerde zich op de bruggen tussen de stations Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem, die langs de onderkant met witte en rode motieven zijn versierd. De nostalgische sfeer die haar ontwerpen uitstralen, haalde ze uit foto's van haar kindertijd, een tweede inspiratiebron. Coisnes smaakvolle palet van rijke tinten zou niet misstaan in een Marnicollectie.

Was de link met het Italiaanse modemerk bij Coisne eerder een compliment, dan keken sommige van haar klasgenoten iets te nadrukkelijk naar het huidige catwalkbeeld. Eran Shanny's mannenlijn Wild Hearts - met losse broeken en grafische, speelse bovenstukken - was een open sollicitatiebrief naar Humberto Leon en Carol Lim van Kenzo. Ook de invloed van directeur Walter Van Beirendonck liet zich in sommige collecties voelen.

Raf Simons, die als hoofdontwerper bij Dior massaal veel media-aandacht krijgt, lijkt ook zijn stempel na te laten op de nieuwe generatie. Slogans met korte teksten, de ene al spitsvondiger dan de andere, kwamen te pas en te onpas tussen mouwen of op de hoofden van modellen piepen - net zoals Simons deed bij zijn voorjaarscollectie van dit jaar. Het lieflijke borduurwerk van Virginia Burlina voelde ook erg Dioriaans aan, al maakte ze haar avondjurken iets té sexy om echt in de geest van Simons te passen.

De printgekte die de laatste seizoenen in modeland heerst en die wordt aangevoerd door de Griekse designer Maria Katrantzou, maakte duidelijk indruk op de studenten - de toeschouwers zagen deze editie geen zwarte of monochrome collecties passeren. Andere laastejaars wisten niet echt te beroeren. De erg Aziatische collectie met stoute schoolmeisjes van Hyein Seo deed even glimlachen, en Raffaela Graspointer vertederde met speelse sokjes en minijurk in felgekleurd breiwerk.

Helrood, hemelsblauw

"Het vierde jaar vond ik prachtig, maar het tweede was écht te gek", liet een Franstalige studente zich na de show ontvallen. En effectief, het waren de jonkies van het derde en vooral het tweede die met de aandacht gingen lopen. Met hun handvol silhouetten overtuigden ze soms meer dan de masters. Timo Zündorf, die de show voor zijn jaar mocht openen, maakte indruk met knappe mannenjassen die aan een schilderpalet deden denken. De helrode hemelsblauwe en eigele tinten liepen morsig verder op zijn truien, die de modellen boven hemden met lange slips droegen.

De studenten doopten hun collecties met grappige namen als Hi, My Name is Fabulous of Tramp Stamp, een collectie met Playboybunny's en tribaltattoos. Sofie Nieuwborg gaf met Like My Life een iets te duidelijke sneer naar de sociale media, maar de collectie vormde wel een coherent geheel. Modellen tooiden hun kruin met speelse kroontjes. Mooi waren ook de vloeiende gestreepte stoffen van de Thaïse Shone Puipia, wier model met lange sleep als laatste achter de coulissen verdween.

Ook bij de derdejaars telden we een paar uitschieters. Al bij de etnische kostuums, een verplicht nummertje, toonden ze zich om ter creatiefst. Een enorme bruine dierenkop met beentjes wandelde een indrukwekkende Indische uitdossing voorbij, zo blinkend dat het pijn deed aan de ogen. Een Afrikaanse koning verplaatste zich traag, met behulp van een met parels bezette staf. Kwastjes van oranje kralen dansten voor zijn gelaat.

Daarna begon de echte speeltijd, met eigen collecties. Marketa Martiskova toonde een blauw-witte reeks silhouetten met bijzondere details en volumes. Woojic Jo kreeg ten slotte een luid applaus voor zijn humoristische Hotel Memphis, een mannenlijn waarin lobby-boys, piccolo's, hotelgasten en obers elkaar afwisselden.

De Antwerpse academie showt vanavond voor een derde keer in de Waagnatie. Tickets vindt u nog via www.antwerp-fashion.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234