Zaterdag 23/10/2021

Speelgoedverkoop fors in de lift

BRUSSEL l De speelgoedmarkt in België groeit met 13 procent. Het klassieke speelgoed moet niet onderdoen voor het moderne geweld van de games, zo blijkt uit marktonderzoek door GfK.

Door Stephen Rosé

GfK schat dat de Belgische speelgoedmarkt in 2005 goed was voor zo'n 320 miljoen euro. "De eerste acht maanden van 2006 zette de sector nog betere cijfers neer. Een groei van 13 procent tegenover een jaar eerder", becijferde Katrien Corluy, projectmanager bij GfK.

En dan moet de speelgoedrijkste periode nog beginnen. "De laatste drie maanden van het jaar zijn traditioneel zelfs goed voor meer dan de helft van de jaarlijkse verkoop. Wat gezien Sinterklaas, kerst en Nieuwjaar niet zo verwonderlijk is", zegt Corluy. De andere pieken vallen met Pasen en in de zomervakantie.

Volgens GfK besteedt een Belgisch gezin jaarlijks 170 euro aan spel en entertainment. Dat bedrag verbaast Bart Coeman, voorzitter van speelgoedketen Fun, niet. "De frequentie van cadeaus is veel hoger dan vroeger", zegt hij. "Kinderen willen niet met lege handen blijven op carnaval, Pasen, Sinterklaas, kerst en Nieuwjaar. Daarnaast heb je nog de grote vakantie en het vele buitenspeelgoed dat in die periode gekocht wordt en de vele verjaardagen en party's waarop je ook niet met lege handen kunt aankomen. Die 170 euro lijkt misschien veel, het is wel verspreid over een heel jaar."

Traditioneel speelgoed houdt goed stand ten aanzien van de modernere computergames. Klassiek speelgoed vertegenwoordigt nog steeds 74 procent van de totale omzet en blijft in omzet groeien, zegt GfK. Ook opmerkelijk is het scoren van licentieproducten, producten verbonden aan een bepaald thema als K3 of de film Cars. "De consument heeft nu eenmaal liever een spel waar het gezicht van Winnie the Pooh op staat dan hetzelfde spel waar hij niet op staat", zegt Coeman. "Door die licentie zou het spelletje ook iets duurder moeten zijn, maar door de productiekosten te drukken blijft die prijs zogoed als gelijk."

En ook de harde concurrentie doet de prijs drukken. De speelgoedmarkt is niet langer iets waar enkel speelgoedwinkels zich op wagen. Corluy: "Je hebt de gespecialiseerde winkels als Fun of Dreamland. Maar nu heb je ook de winkels als Carrefour die ook speelgoed aanbieden." De hypermarkten bieden vooral games en spellen die al goed scoren aan. Speelgoedwinkels hebben een ruimere keuze en staan heel sterk als het op klassieke spellen aankomt.

Fun waagt zich aan een voorspelling van de toppers van dit najaar. "Wat heel goed gaat scoren, zijn de producten die gerelateerd zijn aan films. Steps, fietsen en gocarts van Cars en spellen en games van Pirates of the Caribbean", zegt Coeman. "Maar ook alles wat uit de Studio 100- en de traditionele Playmobilstal komt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234