Woensdag 11/12/2019

"Speelgoed speciaal voor jongens of meisjes is onzin"

Beeld THINKSTOCK

Winkelketen Toys 'R' Us geeft op zijn Britse website niet langer aan of speelgoed alleen voor meisjes of jongers bedoeld is. Ouders vroegen de speelgoedwinkel de marketing niet langer op geslacht te richten. Ook in Nederland zijn speelgoedwinkels op de goede weg, ziet sociologe Mieke van Stigt.

Op een website staat een kleine jongen zijn haren te drogen met een speelgoedföhn, terwijl in een televisiereclame een jongen en meisje samen een chemiedoos openmaken. Het kan dus wel, dacht Mieke van Stigt die zich enkele jaren geleden in de media nog boos maakte om de reclamefolders van verschillende speelgoedwinkels. "Ik zat letterlijk te juichen voor de televisie."

Politici
Bij Toys 'R' Us in Groot-Brittannië zijn de filters van de website sinds kort aangepast. Ouders kunnen niet langer zoeken op jongen of meisje, maar kijken naar speelgoedsoort of leeftijdsgroepen. Politici en campagnevoerders drongen hier in het Verenigd Koninkrijk al langer op aan, zeker nadat andere grote winkelketens als Marks & Spencers en supermarktketen Tesco hun beleid al hadden aangepast. Zo verkoopt M&S sinds 2012 geen walkie-talkies meer onder het kopje 'jongensspeelgoed' en staat een karaokeset niet meer onder 'meisjes' geafficheerd.

'Zover zijn we in Nederland nog niet', waarschuwt Van Stigt. Als zij even langs de websites van Nederlandse speelgoedhandels surft, vindt ze bij winkels als Intertoys, Bol.com en Bart Smit al snel de ouderwetse indeling. In het filter staat als optie 'is voor jongen' en 'is voor meisje'. "Hopeloos achterhaald", aldus de sociologe. "Waarom moet je het überhaupt subcategoriseren? En waarom is de ene auto voor een meisje en de andere voor een jongen? Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom je dat wilt."

Roze stofzuiger
Dat de sinterklaasfolders inmiddels zijn aangepast, vindt de sociologe niet meer dan logisch. Een meisje dat met een roze stofzuiger op de foto wordt gezet met de tekst 'Net zoals mama', is echt niet meer van deze tijd. "Maar nu mogen ze de websites ook nog aanpassen. Want waarom moet er bij een keuken nog altijd een meisje staan? Absoluut onzin."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234