Dinsdag 03/08/2021

Speel eens met uw geld

Als vakantiehuizen, oldtimers en wijn beleggingen kunnen zijn, waarom videogames dan niet? Het Nederlands-Amerikaanse gamelabel Gambitious probeert een brug te slaan door kleine beleggers te laten deelnemen aan de financiering van zijn games.

De wereldwijde videogame-industrie is vandaag 95 miljard euro per jaar waard, meer dan een verdrievoudiging ten opzichte van de 27,5 miljard euro die ze in 2006 opbracht en bijna een verdubbeling tegenover de 57 miljard euro die ze waard was in 2011. Een uitstekende groei-industrie om in te investeren, zo lijkt het. Alleen zijn de mogelijkheden beperkt: grote gamehuizen als Activision Blizzard, Electronic Arts en Ubisoft zijn beursgenoteerd, maar daar stopt het zo'n beetje.

Tot het Nederlands-Amerikaanse gamebedrijfje Gambitious, dat games uit het indie-circuit in die groeiende sector op de markt helpt brengen, individuele beleggers de mogelijkheid ging leveren om mee te investeren in zijn nieuwe games. Private investeerders leggen bedragen vanaf 2.250 euro in. Wanneer de game op de markt komt, deelt de belegger vijf jaar lang mee in de winst die het product opstrijkt.

Return on investment

"Je merkt dat mensen op zoek zijn naar iets leuks om in te investeren", zegt oprichter en CEO Paul Hanraets. "Videogames zijn sexy, alleen weet men er niet zo snel een toegang naar te vinden. Wij bieden die mogelijkheid. Als vakantiehuizen een goed rendement opleveren, kunnen games dat volgens ons ook."

Van de negen videogames die Gambitious sinds 2011 op de markt bracht, en die grotendeels werden gefinancierd door Amerikaanse investeerders, brachten er vijf geld op. De schietgame Hard Reset Redux, nu twee maanden op de markt, heeft voor iedere investeerder bijvoorbeeld al een opbrengst van 5 procent opgeleverd. De tactische westerngame Hard West had na negen maanden 28 procent binnengebracht. Topper is de debuutgame van Gambitious, Train Fever, met een winst van 106 procent in krap twee jaar. Wie er zo vroeg bij was, verdubbelde dus zijn investering in twee jaar tijd.

"We begonnen vijf jaar geleden als een crowdfundingplatform, waar investeerders vanaf 20 euro in konden stappen, maar dat was niet meer te managen", zegt Hanraets. "Toen zijn we overgestapt naar een minimumbedrag van 2.250 euro. Ons model voorziet er ook in dat er eerst voor wordt gezorgd dat de investering wordt terugbetaald. Daarna hanteren we een verdeelsleutel tussen de studio - die opbrengsten wil zien op zijn werk -, de investeerders en onszelf, want we investeren ook altijd zelf een stuk in iedere game die we uitgeven."

Risico's

Na een eerste succes in de Verenigde Staten zette Gambitious zijn model nu ook open voor beleggers in verscheidene Europese landen. In België moet al wie erin investeert voorlopig wel een geregistreerde belegger zijn bij financiële waakhond FSMA, maar Hanraets is een dossier aan het opstellen om zijn platform op termijn ook open te stellen voor particuliere beleggers. "In Nederland werd bijvoorbeeld beslist dat de aard van onze activiteit niet onder de nationale toezichthouder valt", zegt Hanraets. "We hopen dat het in België ook die weg opgaat."

Natuurlijk houdt investeren in videogames ook een risico in. Gambitious' titels Magnetic: Cage Closed en Breach&Clear: Deadline werden geen succes, en zijn na meer dan een jaar nog steeds niet break-even. Bovendien is het nog vroeg: geen enkele van de uitgegeven games heeft de vijf jaar al overschreden, waardoor nog geen enkele investeerder een volledige exit heeft gemaakt en dus de eindafrekening voor zichzelf kan maken. "Het is een 'hit or miss'-gedreven industrie, daar kun je niet omheen", zegt Hanraets. "Maar het hoeven niet altijd homeruns te zijn om een goed rendement op te leveren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234