Maandag 23/11/2020

Voeding

‘Speculoos’ verdwijnt dan toch niet helemaal van Lotus-verpakking

Bovenaan de huidige verpakking van de Lotus-speculooss en onderaan de verpakking die vanaf begin april in de Belgische winkels zal binnenstromen.Beeld Lotus

Het woord ‘speculoos’ verdwijnt niet helemaal van de Lotus-verpakkingen. Het bericht dat de koekjesbakker zijn wereldbekende product binnenkort ook in België, Nederland en Frankrijk onder de naam ‘Biscoff’ op de markt brengt, ontketende een tsunami aan boze en teleurgestelde reacties. Maar onder de gepatendeerde naam ‘Biscoff’ zal bij ons ook de slogan ‘the original speculoos’ staan.

Meer dan 20.000 berichten staan er al op Twitter over de speculoosjes van Lotus. Het nieuws dat die vanaf april ook in ons land, in Nederland en Frankrijk als ‘Biscoff’ zullen worden verkocht, raakte duidelijk een gevoelige snaar. Lotus krijgt het verwijt ons een woord te willen afpakken dat bij onze cultuur hoort, sommige mensen beweren zelfs nooit nog speculoos van Lotus te kopen. De fabrikant is geschrokken van de hoeveelheid en de hevigheid van de reacties, maar is niet van plan om van gedacht te veranderen.

‘Original speculoos’

CEO Jan Boone: “Om te beginnen verdwijnt de naam ‘speculoos’ niet helemaal van de verpakking. Onder ons ‘Biscoff’-logo komt de slagzin “the original speculoos”. Dat is maanden geleden al beslist. Het laatste wat we willen doen, is onze ‘roots’ verloochenen. Op de achterkant van de verpakking zetten we onze geschiedenis zelfs extra in de verf, in een klein tekstje.”

Volgens de CEO zijn de reacties trouwens lang niet allemaal negatief. “We hebben dit op voorhand natuurlijk uitgebreid onderzocht en de reacties waren toen positief. We merken ook dat jonge mensen het wel ‘cool’ vinden.”

Compliment

“Dat er zo emotioneel zou worden gereageerd, hadden we niet verwacht, maar ik zie het als een compliment. Mensen voelen zich verbonden met ons merk. Ik hoop dat ze net zoals wij fier worden op het feit dat een Vlaams bedrijf nu echt een ‘global brand’ heeft gemaakt.”

Om die wereldwijde merknaam is het Lotus te doen. “Op ‘speculoos’ konden we geen patent nemen,” zegt de CEO, “dat is een soortnaam, zoals brood, of yoghurt. Daardoor werden we overal ter wereld met kopieën geconfronteerd. In China hebben we een pak processen gewonnen tegen firma’s die misleidende verpakkingen maakten. Maar nu is ‘Biscoff’ gepatenteerd in meer dan honderd landen. Niemand anders mag die naam gebruiken. Er is op de hele wereld maar één Biscoff, en dat is het speculoosje van Lotus. Dààrom doen we het, want we besparen er geen euro mee uit.”

‘Biscoff’ is de samentrekking van ‘biscuit with coffee’ en Lotus bedacht die naam toen het in 1990 een deal sloot met Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, die het koekje bij de koffie wilden geven. Ondertussen eten Amerikanen er elk jaar een miljard van. Ook in de rest van de wereld werd het koekje nadien altijd onder die naam gelanceerd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234