Woensdag 14/04/2021

Nieuws

Spanje steekt miljoenen in drie jaar durende test met vierdaagse werkweek

Illustratiebeeld. Beeld Getty Images/iStockphoto
Illustratiebeeld.Beeld Getty Images/iStockphoto

Spanje steekt 50 miljoen euro in een grootschalige test met een vierdaagse werkweek, om te kijken wat de economische impact ervan is. Daarvoor gaat de Spaanse overheid honderden bedrijven om vrijwilligers vragen. De regering van de Spaanse premier Pedro Sánchez heeft ingestemd met een test die drie jaar gaat duren.

Het idee voor de kortere werkweek komt van een kleine linkse partij, Más País, die de Spaanse regering heeft weten te overtuigen om een werkweek van 32 uur in te stellen en dat experiment te beoordelen. Partijleider Íñigo Errejón verwacht dat 200 werknemers zich vrijwillig zullen aanmelden. Het project moet in de herfst van start gaan.

Meer flexibiliteit op werkvloer

Errejón riep al voor het uitbreken van de coronapandemie op tot korter werken. “In de afgelopen 100 jaar hebben we meer geproduceerd in minder arbeidsuren, maar deze mogelijkheid tot meer produceren dankzij technologie heeft niet geleid tot meer vrije tijd voor mensen”, aldus Errejón in een interview. Volgens Errejón is er nu meer kans voor een kortere werkweek in Spanje. De crisis heeft volgens hem laten zien dat er meer flexibiliteit op de werkvloer mogelijk is.

Tegenstanders

Tegenstanders van het plan vrezen dat Spaanse bedrijven, die door een hoge werkloosheid in het land en weinig productiviteit al niet heel concurrerend waren, door het plan nog minder gaan concurreren met andere Europese bedrijven. Ook zijn de tegenstanders kritisch dat de bedrijven alleen een kortere werkweek kunnen invoeren met geld van de overheid.

Ook in andere landen wordt geëxperimenteerd met een kortere werkweek. Zo kondigde multinational Unilever al aan een proef te doen in Nieuw-Zeeland en overweegt Japan een extra vrije dag voor werknemers. Het Duitse technologiebedrijf Awin schroefde het aantal werkuren vorig voorjaar terug, terwijl het de salarissen gelijk hield. Volgens het bedrijf zijn de verkopen en de betrokkenheid van de werknemers omhoog gegaan en zijn ook de klanten meer tevreden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234