Zondag 25/10/2020

Spanje en Marokko plannen tunnelverbinding

Een spoorwegtunnel die Europa en Afrika moet verbinden kan over vijf jaar worden gerealiseerd. Spanje en Marokko bereikten hierover vorige week in Marrakech een akkoord. Beide landen werken aan een technisch programma waarin de ondergraving van de Straat van Gibraltar wordt onderzocht.

Volgens de Britse krant The Guardian trekt het Spaanse ministerie van Transport de komende drie jaar 27 miljoen euro uit voor onderzoek naar de geografische toestand van de rotsen tussen de Spaanse zuid-westkust bij Tarifa en Punta Malabata vlak bij de Marokkaanse stad Tanger. De landen beslissen in 2008 over de aanvang van het project. De tunnel wordt 38 kilometer lang, waarvan 27 kilometer onder de Straat van Gibraltar wordt gegraven.

De spoorweg komt op een diepte van 100 à 300 meter onder de zeespiegel te liggen. Volgens een technische studie naar drie potentiële routes is de plaats waar de Middellandse zee en de Atlantische Oceaan in elkaar overgaan het minst diepe punt van de Straat van Gibraltar. Een andere route zou de tunnel met zeven kilometer verkorten, maar daar is het diepste punt 900 meter.

De toekomstige tunnel is een kopie van de Eurotunnel, die Frankrijk en Engeland met elkaar verbindt: twee spoorwegtunnels die met elkaar in verbinding staan door een onderhoudstunnel. De onderhoudstunnel wordt volgens het Spaanse ministerie van Transport het eerst gebouwd, in 2008. Een aantal ingewikkelde tests moet de uiteindelijke route en diepte nog bepalen.

De relatie tussen Marokko en Spanje is bekoeld na de confrontatie van afgelopen zomer op het Spaanse eilandje Perejil, toen Marokkaanse militairen zich daar stationeerden. Immigratie, landbouw en de soevereiniteit van de twee Spaanse enclaves op Afrikaanse bodem, Ceuta en Melilla, zijn al jaren heikele onderwerpen tussen de twee landen.

Een groot probleem is de immigratie. De Straat van Gibraltar is voor veel immigranten een populaire route om Europa binnen te komen. De beveiliging van de tunnel heeft dan ook een hoge prioriteit. Zeker nu Marokko afgelopen mei doelwit is geworden van een aantal zelfmoordaanslagen in Casablanca, waarbij 41 mensen om het leven kwamen.

De ministers van Transport van beide landen ondertekenden vorige week in Marrakech het akkoord voor de verdere uitwerking van de tunnel waarover al sinds de jaren tachtig wordt onderhandeld, maar de details werden pas afgelopen weekend gepubliceerd. De tunnel wordt korter dan de Eurotunnel, die bijna vijftig kilometer lang is. Spanje heeft bij wijze van experiment al een tunnel van 560 meter gebouwd. Een vergelijkbare tunnel aan Marokkaanse kant is al 300 meter de diepte ingegaan.

De langste tunnelverbinding ter wereld die momenteel gebouwd wordt is een 55 kilometer lange tunnel tussen Lyon en Turijn. Deze zal niet voor 2015 klaar zijn. Ook China en Taiwan willen zich met elkaar verbinden door een 125 kilometer lange tunnel. (AC)

Kortere versie van Eurotunnel moet Europa en Afrika verbinden

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234