Maandag 23/09/2019

Soundtrack van een bankoverval

Als we de ogen sluiten en naar de soundtrack van de Belgische misdaadfilm Tueurs luisteren, voelen we de hete adem van een resem politiewagens in onze nek.

Tueurs, een Belgische gangsterfilm van François Troukens en Jean-François Hensgens met onder meer Kevin Janssens in de hoofdrol, geeft een inkijk in het milieu van het zware banditisme. Met andere woorden: er wordt stevig in geschoten, en dus is het wellicht een goed teken dat we na elke luisterbeurt van de soundtrack in angstzweet baden.

Voor de filmmuziek klopten Troukens en Hensgens aan bij het kruim van de Belgische rapscene: Damso, Roméo Elvis, Coely en negen andere - voornamelijk Franstalige - woordspuwers schreven elk een song na het bekijken van de misdaadfilm. En als de bijhorende muziek een graadmeter is, gaat Tueurs lang niet slecht zijn.

Het is natuurlijk een commercieel strategische keuze om de populairste muzikanten van het jaar voor de soundtrack van je film te laten uitrukken. Maar het geheel is daarmee niet per definitie even goed als de som van de delen, ook al schieten de Belgische rappers drie vierde van de tijd met scherp op dit strakke plaatje.

Hoopgevende ontdekkingen

Roméo Elvis is een van de smaakmakers. Hij ruilde de ijzige, soms jazzy elektronica van producer Le Motel in voor aardedonkere beats van de Amerikaanse school. 'On m'a appris à tuer les gens / Et c'est trop tard si tu voulais me voir changer / Je sens que le bruit de l'arme commence à manquer', gromt de Brusselaar in het openingsnummer 'Méchant'. Nooit gedacht, maar de pocherige rol van gangsterrapper staat Roméo Elvis beeldig.

Ook 'Santo' van Zwangere Guy - de enige Nederlandstalige song - komt binnen als een sloophamer. 'All black Armani-maatpak / Zes geladen guns in de laadbak / 180 op het linkse baanvak', snauwt de straatpoëet van het Brusselse collectief STIKSTOF. Vier minuten lang vuurt Zwangere Guy snedige oneliners af in een duizelingwekkend tempo.

Het is voorts niet verwonderlijk dat Damso, de officieuze koning van de Belgische rapscene, de titeltrack voor zijn rekening neemt. Hij doet dat overigens goed - half tropisch, half obscuur, met een ritme dat de heupen ten dans vraagt. Ook uitstekend: de grotestadshiphop van Isha, het bulderende 'Pile ou face' van Senamo, en de voorzichtige maar catchy trap van Kobo. Allemaal fijne ontdekkingen met het oog op de toekomst.

Maar er zijn onderweg ook enkele uitschuivers. Krissy waagt zich aan slappe supermarktpop, en Hamza maakt het niet altijd even makkelijk om door de autotune het bos te zien. Hij is trouwens niet de enige die schuld treft: Lord Gasmique prikkelt de zenuwen met zijn overmatig gebruik van een stemvervormer. En we kunnen ons inbeelden dat 'Vous m'aurez pas' van Caballero & JeanJass goed binnenkomt na het consumeren van een joint, maar dat hebben we niet zelf uitgetest.

Voor de duidelijkheid: de soundtrack van Tueurs is geen voer voor fans van edgy bedroom beats. Hij doet je daarentegen wel zin krijgen om in een oude cabrio met een krakende geluidsinstallatie door een grootstad te scheuren. Zie het als een tijdsdocument van een generatie rotgetalenteerde Belgische rappers, met Roméo Elvis en Zwangere Guy zij aan zij aan het front.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234