Maandag 30/03/2020

SoundCloud blijft in de ether, voorlopig toch

Een ultieme reddingsoperatie ter waarde van 142 miljoen euro moet het online-muziekplatform SoundCloud van de ondergang behoeden. Zowel artiesten als muziekfanaten halen opgelucht adem. 'Dit medium is belangrijk voor iedereen die muziek maakt.'

Het kan snel verkeren in de muziekbusiness. Drie jaar geleden werd SoundCloud nog op 590 miljoen euro gewaardeerd. Na de lancering in 2008 werd de streamingdienst al gauw razend populair, goed voor 175 miljoen gebruikers zelfs. Eindelijk een handig sociaal platform om snel demo's, nummers, remixes en mixtapes te delen, te beluisteren en nieuwe muziek te ontdekken.

Maar deze week meldden internationale media dat SoundCloud op sterven na dood was. Volgens de gespecialiseerde mediasite Axios stond het muziekplatform voor 59 miljoen euro in het rood, nadat overnamegesprekken met Twitter en Spotify op niets uitdraaiden. Vorige maand werd de ernst van de situatie al duidelijk toen het Duitse bedrijf noodgedwongen 173 mensen aan de deur zette, 40 procent van het personeelsbestand.

Axios kon nu een memo onderscheppen waarin SoundCloud-CEO Alexander Ljung de aandeelhouders oproept om mee te gaan in een ultieme reddingsoperatie. "Zo niet kan het bedrijf niet blijven voortbestaan."

Dat plan, dat gisteren door de aandeelhouders willens nillens werd goedgekeurd, houdt in dat er voor 142 miljoen euro aan nieuwe aandelen wordt verkocht aan bijkomende investeerders. Meer bepaald: de handelsbank The Raine Group en het Singaporese staatsinvesteringsfonds Temasek.

Ljung moet wel een stap opzijzetten en wordt als CEO vervangen door Kerry Trainor van Vimeo. "Deze investeringsdeal verzekert SoundCloud van een sterke, onafhankelijke toekomst", maakt het bedrijf zich sterk. Al gelooft lang niet iedereen daarin, gezien de vorige investeringen met een totaalwaarde van naar verluidt bijna 200 miljoen euro ook ontoereikend bleken.

Hete adem van Spotify

SoundCloud dreigt te bezwijken onder de concurrentie van Spotify en Apple, en zoveel andere streamingdiensten die als paddenstoelen uit de grond schieten. Het platform heeft ook grote moeite om geld te puren uit zijn gratis model. De betalende dienst SoundCloud Go, om ook offline naar playlists te luisteren, blijkt nog geen geslaagde poging.

Maar artiesten en muziekfanaten hebben baat bij het voortbestaan. "SoundCloud is gewoon een heel belangrijke en gemakkelijke manier om muziek te delen", zegt Stéphane Lallemand, beter bekend als Lefto. "Niet alleen voor hiphopartiesten, maar voor iedereen die muziek maakt."

Zonder je te moeten registreren kun je je muziek erop zetten en vijf minuten later kunnen miljoenen mensen die al beluisteren. "Voor kleine artiesten is SoundCloud de beste manier om hun muziek te brengen", vindt Gorik Van Oudheusden, alias Zwangere Guy en lid van hiphopcollectief Stikstof. "Voor Spotify heb je een label nodig, voor SoundCloud enkel wifi. Je kunt in je homestudio een track maken, en vijf minuten later staat hij online." Veel bekende muzikanten, van Lorde en Lost Frequencies tot Chance The Rapper, danken hun carrière voor een groot deel aan SoundCloud.

Ook manager/blogger Jarri Van der Haegen alias Disco Naïveté werd op die manier internationaal bekend. Hij noemt de streamingdienst een onmisbare bron voor zijn blog, vol muzikale tips en ontdekkingen.

Producers gebruiken het om nieuw talent te spotten, net als gevestigde artiesten op zoek naar interessante samenwerkingen. Ook de carrière van de Belgische Tsar B floreerde mee dankzij SoundCloud. "Maar voor artiesten is het dubbel", zegt Van der Haegen, ook manager van Tsar B. "Want aan die 500.000 plays verdienen ze niks, op Spotify krijgen ze er toch iets voor."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234