Dinsdag 18/02/2020

Sound-track voor een grauwe winter

Adrian Crowley is al jaren een begrip in Ierland, maar daarbuiten blijft de liedjesmaker voorlopig nog wat onder de radar. Dat kan veranderen met Some Blue Morning, na het excellente I See Three Birds Flying van twee jaar geleden opnieuw een bescheiden meesterwerk.

Hij werd geboren op Malta, woont in Galway en nam zijn nieuwe plaat in Dublin op. The Irish Times rekent hem tot de Beste Ierse artiesten aller tijden, en Ryan Adams noemt hem de beste songschrijver van wie niemand ooit gehoord heeft. Wie vertrouwd is met Crowleys repertoire - zes cd's en een duoplaat met James Yorkston waarop ze nummers van cultheld Daniel Johnston naar hun hand zetten - weet dat Adams geen loze woorden spreekt. En toen had hij Some Blue Morning nog niet gehoord, misschien wel Crowleys mooiste tot nog toe.

Het eerste wat opvalt, is zijn donkere, melancholische bariton. Denk aan Stuart Staples van Tindersticks. Of aan de legendarische Scott Walker. Aan The Boatman's Call van Nick Cave ook. Die stem wordt dit keer omringd door de strijkers van het Londense gezelschap Geese, en het is vooral die combinatie die meer dan eens kippenvel oplevert. Voeg er nog een spaarzaam aangeslagen akoestische gitaar aan toe, en dat blijkt ruim voldoende voor een prachtplaat.

'The Stranger' is een goed voorbeeld: het nummer meandert op een langzaam, meeslepend tempo voorbij. Het is een walsje vol broken lines en frozen rhymes waarbij hij door de ogen van een vreemdeling naar zichzelf kijkt. Uit de teksten blijkt keer op keer een sterk ontwikkeld gevoel voor taal en poëzie, en ook de manier waarop de melodieën bij elke nieuwe draaibeurt wat verder openbloeien is op zijn minst intrigerend. Zangeres Katie Kim zorgt bovendien voor een sensuele stem.

Beeldrijk

Ook knap: 'The Angel', een nummer dat wat aarzelend op gang komt maar dan door dramatisch aanzwellende strijkers aan tempo wint, en zo uiteindelijk tot een van de meest beklijvende passages van de hele plaat uitgroeit.

Zelfs als Crowley zich aan spoken word waagt - zoals het geval in 'The Wild Boar' - blijf je op het puntje van je stoel luisteren. Het resultaat: een rijke, beeldrijke plaat die zich opwerpt als de soundtrack bij de donkere herfst en de kille winter die eraan staat te komen. Eentje voor de eindejaarslijstjes. (Chemikal Underground)

Adrian Crowley komt op 5 februari naar de Ancienne Belgique.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234