Zondag 25/10/2020

Sound City: Real to Reel

Dave Grohl trekt zijn telefoonboekje open voor dit eerbetoon aan de legendarische Sound City-opnamestudio en de lijst namen de hij heeft weten te strikken oogt indrukwekkend: Paul McCartney, Stevie Nicks, Trent Reznor, Joshua Homme, eightiesheld Rick Springfield en diverse leden van Rage Against The Machine, Foo Fighters, Queens Of The Stone Age en Nirvana. Het resultaat: een ziedende, withete rockplaat waar het spelplezier van afspat. Hoogtepunt? 'You Can't Fix This', waar Stevie Nicks haar rauwe heksenstem overheen drapeert als een warm, comfortabel deken. (Roswell)

Frightened Rabbit

Pedestrian Verse

Scott Hutchinson - frontman van het Schotse Frightened Rabbit - was als kind zo schuw dat hij door zijn moeder angsthaas werd genoemd. Het leverde hem een goeie groepsnaam op, maar te oordelen naar Pedestrian Verse heeft hij wel aan zelfvertrouwen gewonnen. Het vijftal kruist de robuuste artrock van Arcade Fire met grootse melodieën van Mumford And Sons, maar blijft tegelijk dansbaar genoeg om ook Foalsfans te verleiden. Onmogelijk om stil te blijven zitten bij het nerveuze 'Late March, Death March', maar ook als de eerste kennismaking wat bedachtzamer verloopt trekken deze hazen je over de streep. (Atlantic)

Stevie Ray Vaughan and Double Trouble Texas Flood - 30th Anniversary Legacy Edition

Opgenomen nog voor Vaughan een platencontract had, maar de legendarische bluesgitarist speelt alsof hij niets te verliezen heeft. De muziek - gesuperviseerd door de legendarische producer en talentscout John Hammond - klinkt rauw, bevlogen en energiek, de songs maken indruk, en je hoort de gensters haast van zijn gitaar springen tijdens 'Pride and Joy' en 'Texas Flood'. De plaat werd een instant classic, maakte van Vaughan een begrip en bezorgde hem prompt zijn eerste Grammy. Deze gloednieuwe jubileumeditie is bij wijze van bonus aangevuld met een zinderend liveconcert uit diezelfde periode. (Legacy)

How To Destroy Angels

Welcome Oblivion

Trent Reznor vertikt het om de groepsnaam Nine Inch Nails opnieuw boven te halen en opereert dit keer onder de merknaam How To Destroy Angels. In de groep niet alleen zijn vrouw - zangeres Mariqueen Maandig - maar ook Atticus Ross met wie hij de soundtrack voor The Social Network schreef. Met de apocalyptische gothic van NIN heeft dit nog weinig te maken, maar dat maakt dit debuut er niet minder interessant op. How To Destroy Angels grossiert in stemmige, elektronische soundscapes waar je spontaan de term industrial ambient voor verzint. Minder verpletterend dan zijn vroegere werk, maar ook minder karikaturaal. (Sony Music)

Alice Russell

To Dust

Ze is blank, maar dat valt er nauwelijks aan te horen. Alice Russell geldt als een van de beste soulzangeressen in Groot-Brittannië, en het blijft een mysterie waarom haar naam niet meer belletjes doet rinkelen. Haar stem is ook dit keer haar belangrijkste troef, al kan ze dit keer bogen op een radiogeniek repertoire waar donkere soul en broeierige funk versmelten met een mespuntje elektronica. Te ontdekken. (Rough Trade)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234