Vrijdag 23/08/2019

Soulwax verdeelt maar heerst

Soulwax verdeelde bij het eerste van twee uitverkochte AB-concerten. Niet iedereen in de zaal gaf zich zomaar over aan zijn nieuwe geluid. Wat wij zagen? Lefgozers die zich niet uit het lood lieten slaan.

En bam! Daar waren de drie drummers die zo tot de verbeelding spreken. De spots floepten aan na 'Preset Tense', de mysterieus bubbelende synth-instrumental die FROM DEEWEE aftrapt, het nieuwe Soulwax-album. In één take opgenomen, met het trio Igor Cavalera, Blake Davies en Victoria Smith achter de drumvellen. Ook in de AB zogen zij de meeste aandacht op.

Vorig jaar op Pukkelpop speelde Soulwax een voorsmaakje van deze concertreeks: een strak geregisseerde, rigide show vol gestileerde elektro en synthpop. In de AB lag de klemtoon op het materiaal van de nieuwe plaat, hoewel nu en dan ook een nummer uit het meer dan tien jaar oude Nite Versions opdook.

Gründlichkeit

Het decor en de visuele esthetiek van de band verraadden de spartaanse aanpak die Stephen en David Dewaele anno 2017 verkiezen. Zie: de strakke cubicles van de drummers die in een driehoek stonden verspreid, met daartussen het synthlabo van de Gentse broers. De sobere kostuums. De harde, eenvoudige spotlichten. Die excentrieke microfoon pal in het midden. Het suggereerde een perfectionisme dat de gründlichkeit van Kraftwerk eerde.

De slim uitgekiende, tussen digitaal en analoog laverende sound van FROM DEEWEE deed aan als het muzikale equivalent van die visuele soberheid. In Brussel herbergden synthsongs als 'Masterplanned' en 'Conditions of a Shared Belief' de warmbloedige flair van hun plaatversies. Echt frappant waren de evenwichtsoefeningen tussen rock en elektro: de songs waarin het trio drummers met een woeste precisie de machineklanken te lijf ging. Zoals de huidige single 'Missing Wires', waarvan Cavalera's brute openingssalvo voor herkenningsapplaus zorgde.

Ook in 'Is It Always Binary' werd punk door elektronica gekneveld. We haalden wel vaker de wenkbrauwen op bij de inventiviteit van de drummers. Zo opende de nite version van 'KracK' met roffels die met een soort dopplereffect waren dooraderd. Alsof onze oren een stroomstoot in slow motion toegediend kregen.

Droge voeding, kassa vier

"Goeienavond AB, wij zijn Soulwax", mompelde Stephen Dewaele ietwat afstandelijk, en wij moesten grinniken, want het klonk een beetje als "droge voeding, kassa vier". In hun bindteksten zijn de Dewaeles nooit echt grapjurken geweest.

Wél amusant: het felle 'Another Excuse', begeleid door flitsende, felrode spots, dat langzaam vervelde tot een outtake van Giorgio Moroder, zo leek het wel. Of de nite version van 'E Talking' waarin de briesende stoomfluit uit 'Moskow Diskow' van Telex verborgen zat.

'My Tired Eyes', een lome song die bij elke luisterbeurt dieper snijdt, doet vermoeden dat de rave-streken van Soulwax in het vriesvak liggen. Het even melancholische 'Trespassers', dat gek genoeg als eerste bis werd opgediend, haalde de vaart uit dit concert. Puike songs, maar in de AB bleek hoe moeilijk die introspectieve liedjes in het geheel passen. Het anders zo enthousiaste publiek stond er meewarig bij te staren.

Niet verwonderlijk dus dat de meningen over deze show verdeeld waren. Soulwax heeft met FROM DEEWEE immers een heel nieuw dialect toegevoegd aan zijn taal. Zijn publiek is die vocabulaire nog niet helemaal gewend of is erg verknocht aan al wat voorafging. Deze show had geenszins de meedogenloze dynamiek van de razend populaire Nite Versions-concerten.

Soulwax outte zich als een band die naarstig op zoek is naar nieuwe invalshoeken en naar een manier om zijn publiek mee te trekken. Zijn lef sprak boekdelen, zijn sound deed opnieuw onevenaarbaar aan en, ja, zijn no-nonsenseaanpak is vooralsnog geen spek voor ieders bek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden