Vrijdag 27/11/2020

Review

Soulwax-nostalgie: 'Part Of The Weekend Never Dies' uit 2008, migraineverwekkend huzarenstukje

Beeld RV

Voor het eerst in 12 jaar brengt Soulwax nog eens een plaat uit: From DeeWee, opgenomen in hun Gentse Deewee-studio. En daarom blikt De Morgen een hele week lang terug op hun oudere werk.

Besloten Stephen en David Dewaele na vijftien dolle rock-'n-rolljaren om met pensioen te gaan? Nee hoor, ze brachten doodleuk een muziekdocumentaire uit.

In de staart van een decennium waarin de broers Dewaele de dj-wereld op zijn kop hadden gezet en de elektronische dance een trap onder de derrière hadden verkocht, dachten zij geenszins aan een retraite of een sabbatjaar. Ze transponeerden de waanzin van hun concertbelevenissen naar een wervelende muziekfilm.

Part Of The Weekend Never Dies, geregisseerd door de Britse videoclipregisseur Saam Farahmand en Kurt Augustijns, zette de spots op de wonderlijke wereld van Soulwax, zijn aanverwante projecten en de bands die als satellieten rondom de Gentenaars cirkelden.

In de dolle beeldenstroom van de film zitten concertfragmenten, interviewclips, backstagebeelden, de reacties van opgepepte fans van overal ter wereld en hilarische commentaren van muzikale vrienden zoals James Murphy van LCD Soundsystem, Ed Banger Records-baas Pedro Winter, Justice, Peaches, Erol Alkan en Klaxons.

Bovenal focust de film op het buitenlandse succes van Soulwax, van 2manydjs en op Radio Soulwax, zijn rondtourende minifestival.

"We hadden nog nooit een film gezien die zo'n type subcultuur vastlegt", zei David Dewaele in die tijd. "Al die duizenden jongeren uit de hele wereld die komen feesten op de muziek van die verschillende groepen. Buitenstaanders hadden er geen idee van!”

Uiteraard hadden de notoire controlefreaks Stephen en David Dewaele een stevige vinger in de pap te brokken bij de regie en de montage. Ze lieten zich inspireren door de legendarische concertfilm Stop Making Sense over Talking Heads, geregisseerd door Jonathan Demme. Voor de montage – een geschift huzarenstukje – keken de heren naar de cut-uptechniek die Nicolas Roeg gebruikte in zijn cultklassieker Performance en naar de onorthodoxe narratieve vorm van die film.

De cinefiele tics werden doorgetrokken voor de dvd-release: bij de extra’s zit een mini-documentaire met splitscreens waarbij het geluid van het ene schermpje naar het andere springt. De Dewaeles leenden de techniek bij Timecode van Mike Figgis, die verschillende scènes op hetzelfde moment liet beginnen.

Los van die filmreferenties blijft Part Of The Weekend Never Dies vandaag overeind als een uniek tijdsdocument: het knettergekke, migraineverwekkende bewijs dat Stephen en David Dewaele de interessantste muziekscene van de noughties in de palm van hun hand hadden.

Dit schreef de Belgische pers:

"De meest originele rockumentaire sinds Meeting People Is Easy van Radiohead.” (De Morgen)

"Een zoveelste triomf voor de Gentenaars.” (De Standaard)

Dit schreef de buitenlandse pers:

"Deze film slaat spijkers met koppen: zo ziet een nachtje clubben er inderdaad uit." (The Guardian)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234