Woensdag 12/08/2020

Soulwax héérst op Rock Werchter!

Beeld Stefaan Temmerman

Soulwax brak door het glazen plafond op Rock Werchter. Resultaat? Een bont en blauw publiek.

BOENK! BWAM! KNAL! De drie drummers van Soulwax haalden in opener 'Do You Want to Get Into Trouble' uit met punches en uppercuts die Rocky Balboa nooit had kunnen bedenken. 'Essential One' - stuwende balearic disco - was een verrassing: een gloednieuwe track uit de Essential Mix, die de Gentse broers onlangs voor de BBC brouwden.

Fijn om te zien dat Soulwax' nieuwe show evolueert. In de Brusselse AB tastte de band een aantal maanden geleden nog verwoed het potentieel van zijn spannende DEEWEE-format af. Gloednieuwe songs schurkten toen ruw tegen oude Nite Versions aan. Twee weken geleden, op Best Kept Secret, vielen de puzzelstukjes op hun plaats. In Werchter klikten alle tracks nu duidelijk als Lego-blokjes in elkaar.

Bowlingballen

Zo haakte een furieus 'KracK' zich vast aan het nieuwtje 'Is It Always Binary', dat op zijn beurt de neanderthalerintro van 'Missing Wires' baarde. En kijk: herkenningsapplaus! Nieuwe Belpop-klassiekers in de maak, zeggen we dan. Ook super om die kolossale live-sound door de fenomenale speakers van The Barn te voelen dreunen. De monsterdrums van Cavalera en co, de dikke synthbassen, de loeiende keyboards: 't was alsof er bowlingballen door de lucht vlogen en alsof de vloer onder stroom stond.

Beeld Stefaan Temmerman

Enter de jolige "na-na-na's" van 'Essential Two', die kopje onder gingen in krakende industriële synths tot 'Another Excuse' aansloot met heerlijke tongue-in-cheek-synths - tussen Telex en Tiga. Ook tof: de rode lichtjes die door het stugge zwart-witlabo flitsten in het ritme van het synthmotiefje.

Geroffel en sirenes

Instagrammoment? Toen de gigantische replica van de microfoonkop vanop de nieuwe plaat langzaam vanachter het decor opsteeg en als een discobol de spotlichten weerkaatste. Close Encounters of the Shiny Kind, zeg maar.

Beeld Stefaan Temmerman

'E Talking' was een bulldozer, 'Miserable Girl' een gemene tackle, 'NY Excuse' een elektro-evergreen zoals weinig bands die in huis hebben - met de fel rondtollende microfoonkop als kers op de taart, tot het DEEWEE-geluidslab met krankzinnig drumgeroffel en sirenesynths overkop ging en crashte. Oké, jongens, oké: we zijn er! De dynamiek zat goed, de klank was een beest, visueel was 't een genot, en de set deed inventief en over de hele lijn boeiend aan. Soulwax 3.0 is af. Let the fun begin!

Beeld Stefaan Temmerman