Vrijdag 18/06/2021

E3 Special

Sony-topman: "Zie echt geen probleem om geld te vragen voor PS4-multiplayer"

Jim Ryan, CEO van Sony Computer Entertainment Europe. Beeld SCEE
Jim Ryan, CEO van Sony Computer Entertainment Europe.Beeld SCEE

Vorige week vond in Los Angeles de E3-beurs plaats. Sony wist daar met de PlayStation 4 bij het gamepubliek een grote voorsprong op Microsofts Xbox One op te bouwen. Wij hadden in het Marriott-hotel naast het Staples Center een voor België exclusief interview met Jim Ryan, de topman van Sony Computer Entertainment Europa.

SG: Jullie hebben de gamewereld tijdens de persconferentie maandag duidelijk gegeven wat ze wilden zien en horen. Hebben de negatieve reacties op de restricties van de Xbox One daar een rol in gespeeld?
JR: Nee, dat waren beslissingen die al maanden geleden werden genomen. Alle ontwerpbeslissingen over de noodzaak voor een internetverbinding en over de tweedehandsverkoop zijn logisch als je vooropstelt dat je een console voor de gamer bouwt. We waren altijd van plan om dat hier op E3 te vertellen, al is het breder in beeld gekomen dankzij de reacties op de Xbox One. Maar uiteraard zijn we erg tevreden over de reactie van het publiek.

SG: Hoe belangrijk is het om goedkoper te zijn dan de concurrent aan het begin van een nieuwe generatie?
JR: Uiteraard zijn we opgelucht dat we 100 euro goedkoper zijn in plaats van 100 euro duurder. We hebben meer dan genoeg ervaring met duurder te zijn (lacht). Dus voorlopig zijn we erg blij om in die situatie te zijn. Maar uiteraard is de prijs nog maar één enkele factor, en uiteindelijk vormen de kwantiteit en kwaliteit van de games bij de lancering de sleutel. Je moet echt het hele plaatje juist hebben om er te komen, maar we zijn erg zeker dat we het plaatje juist hebben.

SG: Je hebt het zelf al gezegd. De PS4 is veel minder duur dan de PS3, maar nu moet je een Plus-abonnement hebben om online te gamen. Was dat nodig om de console winstgevend te maken?
JR: Wel, er is een heel financieel ecosysteem, en uiteraard passen alle beslissingen daarin om een console winstgevend te maken. Momenteel moet er inderdaad niet betaald worden om online te spelen, en we gaan dat nu veranderen met een abonnement voor PlayStation Plus. Het is belangrijk om duidelijk uit te leggen waarom die beslissing werd genomen. De netwerkstructuur van de PS3 bij de lancering was nogal rudimentair. Die is over de jaren beter geworden, maar kan niet vergeleken worden met de noden voor de volgende generatie. De kwaliteit en grootte van de online ervaring van de PS4 zal enorm verbeterd zijn, met nieuwe functies en functionaliteiten. En in tegenstelling tot andere platformen brengt PlayStation Plus meer dan alleen de mogelijkheid om online te spelen. Je krijgt er maandelijks ook grote games gratis bij, en het abonnement is geldig voor PS3, PS4 en PlayStation Vita. We zijn erg blij dat we al die elementen kunnen aanbieden, maar dat brengt een kost met zich mee. Die kost moet ergens mee betaald worden, en dat kan niet met de aankoopprijs van 399 euro voor de PS4. En ik voel me niet slecht om nu geld te vragen voor multiplayer, ik voel me er perfect en goed bij.

SG: Toen ik met u sprak in februari in New York, zei u dat er nog geen beslissing was genomen over de Europese lanceerdatum, maar dat u wel aan het lobbyen was. De PS4 blijkt nu ook dit jaar in Europa uit te komen, is dat door de goede marktpositie of heeft u gewoon heel goed lobbywerk verricht?
JR: Blijkbaar heb ik heel goed gewerkt (lacht uitbundig)! Maar ja, PlayStation is heel erg sterk in Europa, sterker dan in de VS, en die positie willen we behouden. Zelfs in februari was de intentie om dit jaar in Europa te lanceren, maar we konden het toen nog niet zeggen. Er zijn namelijk zoveel dingen die fout kunnen gaan bij massaproductie, maar des te dichter je bij die datum komt, des te minder elementen nog fout kunnen gaan. En we zijn nu op een moment gekomen dat we met zekerheid konden zeggen dat de PS4 naar Europa komt nog voor de Kerstperiode. Oh ja, die van 2013, uiteraard!

null Beeld AFP
Beeld AFP

SG: PlayStation is dus veel sterker in Europa dan in de VS. Hoe denkt u die kloof met Microsoft dicht te kunnen fietsen nu de Xbox One zoveel speciale tv-functies voor de VS heeft, die waarschijnlijk niet in Europa beschikbaar zullen zijn?
JR: We zijn erg hoopvol over de resultaten van de PS4 in Noord-Amerika. Ik ben momenteel niet ongerust over de vergelijking van verkoopscijfers met Microsoft. We hebben een eigen plan, onze eigen doelstellingen, en als we die halen dan zullen we tevreden zijn, hoeveel Microsoft ook verkoopt. Hetzelfde geldt voor Europa, waar we uiteraard hogere doelstellingen hebben. En onze marketingmensen, zoals Ronny (Hoekman, nvdr., de Belgische vertegenwoordiger die bij het interview aanwezig was), zullen er wel voor zorgen dat we die behalen.

SG: Laten we het dan eens over de games hebben. Hoewel er de afgelopen maanden al veel werden aangekondigd, kwamen er hier op E3 niet al te veel presentaties van nieuwe, grote games voor de PS4.
JR: Het is waar dat Microsoft hier in LA veel meer games heeft aangekondigd dan wij. Maar als je naar het totaalplaatje van de laatste maanden kijkt, dan ben ik erg tevreden met hoe onze line-up eruit ziet. Zo werken onze eigen studio's aan dertig titels, waarvan er 20 in het eerste jaar na de PS4-lancering zullen uitkomen, en daarvan zijn er 12 compleet nieuwe franchises. En dat is echt wel goed genoeg.

SG: Ja, want er werd duidelijk veel meer gefocust op indie-games, hoe belangrijk is dat in feite voor de PS4?
JR: Het is heel erg belangrijk. We zijn altijd heel sterk geweest in de indie-gemeenschap. Die kleine ontwikkelaars zijn essentieel om het hele ecosysteem fris te houden. En de indie van vandaag is de nieuwe, grote ontwikkelaar van morgen. Als je die gasten van begin af aan kan overhalen om voor je platform te ontwikkelen, dan heb je echt een belangrijke slag geslaan. En het is niet dat kleine games slecht zijn. Niet iedereen houdt ervan om 100 uur online 'Call of Duty' te spelen, kijk maar naar hoe populair smartphonegames van indie-ontwikkelaars zijn. En het is dan ook geweldig dat wij die ervaring kunnen aanbieden.

SG: Dat is ook wat je ziet met de PS Vita, waarvoor enorm veel (indie-)games verkocht zijn in vergelijking met het lage aantal verkochte toestellen. Moet de Remote Play-functie voor PS4 ervoor zorgen dat de Vita een sterkere console wordt?
JR: Wel, ik denk dat de Remote Play-functionaliteit een zegen is voor beide platformen. De mogelijkheid om PS4-games te blijven spelen op de Vita wanneer iemand anders de televisie nodig heeft, is iets waar velen naar zullen uitkijken. Dat is inderdaad iets waar we zwaar op willen inzetten.

SG: De huidige PS3-games zullen niet werken op PS4, maar via het Gaikai-systeem zullen ze wel gestreamd kunnen worden. Komt elke PS3-titel naar de nieuwe console?
JR: Niet noodzakelijk. Zelfs de lijst van games die bij de lancering beschikbaar zullen zijn, is nog niet bekend. We proberen een goede variëteit met sterke titels te brengen, maar welke en de hoeveelheid is nog niet geweten.

SG: En zullen de eigenaars van PS3-games diezelfde games gratis kunnen spelen op de PS4, of moeten ze ervoor...
JR: (onderbreekt) ... nog helemaal niets over beslist.

SG: Hartelijk bedankt voor dit interview!

null Beeld GETTY
Beeld GETTY
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234