Zondag 31/05/2020

Filmblog

Soms moet je eerst een film zien om je eigen buurman te begrijpen

De cast van 'Black' op de rode loper: Aboubakr Bensaihi en Martha Canga Antonio.Beeld Bas Bogaerts

Filmjournalist Kurt Vandemaele blogt elke dag zijn ongezouten mening, recht vanuit Gent.

'Black' staat op 1 in het voorlopige klassement voor de publieksprijs van het Film Fest Gent. Gisteren was er nog een speciale vertoning voor lezers van De Morgen. Zaal 2 was tot het laatste zitje volzet. Adil en Bilall konden er niet bij zijn, ze waren even naar Hollywood. No kidding. Zo 'Black' hun film is, zo bont oogt hun toekomst. Duimen dat hun sprookje werkelijkheid wordt.

Ze hadden hun jonge hoofdrolspelers gestuurd: Aboubakr Bensaihi en Martha Canga Antonio. Twee jonge mensen die geen groot scherm nodig hebben om bigger than life te zijn. Het gemak waarmee ze vooraf al die zaal stonden in te pakken, die jonge snaken van wie het lef afdruipt, het was verbluffend. Net als de film die volgde. 'Black' is inderdaad brutaal, zoals een film over bendeoorlogen dat moet zijn, maar Adil en Bilall laten de kijker ook op adem komen, ze slaan ons niet knock-out.

Dat 'Black' op 1 staat heeft natuurlijk ook te maken met dat onophoudelijke charmeoffensief van de makers en hun immense reservoir aan talent die ze met Hakuna Casting van de straat halen en bij ieder evenement inzetten. Zoals gisterenavond dus ook weer.

Kurt Vandemaele.Beeld Stefaan Temmerman

Producent Frank Van Passel zei het enkele dagen geleden nog: "Martha is een wereldtalent, België is te klein voor haar." Die brede lach waarmee ze zulke complimenten in ontvangst neemt, veegt haar woede niet weg. "België heeft een film als 'Black' nodig", zei ze ons in onberispelijk Nederlands - één van de vier talen die ze perfect spreekt - toen ze op de set stond en eigenlijk nog een kind was dat nog nooit interviews had gegeven: "We hebben er nood aan om de dingen op een andere manier te bekijken. Haat komt vaak doordat mensen elkaar niet begrijpen.""

Dat is wat films en boeken kunnen doen, je begrip laten opbrengen voor mensen die van een andere wereld lijken, ook al wonen ze aan de overkant van je straat. Of aan de andere kant van de wereld. Zoals het Maya-meisje uit 'Ixcanul', de winnende film van het Festival, of de puberjongens in 'Sleeping Giant', de winnende film van The X-Plore Zone. Nog zonder verdeler in ons land, maar met de aanmoedingspremies die met het winnen van de prijs in Gent gepaard gaan hopelijk toch binnenkort in een bioscoop bij jou in de buurt. Er zijn wel meer films waarvan je hoopt dat ze de bioscoop halen. Net zoals je hoopt dat heel veel films die er nu wel draaien zo snel mogelijk verdwijnen.

'The End of the Tour' bijvoorbeeld wil ik minstens nog vijf keer zien, terwijl hij nog slechts twee keer speelt op het Film Fest. Over David Foster Wallace, van wie ik nu echt wel absoluut 'The Infinite Jest' moet gaan lezen. Minstens vijf keer. Eigenlijk is het intussen duidelijk dat je alle films moet zien waarin Jesse Eisenberg meespeelt. Die jongeman is een indrukwekkend parcours aan het afleggen van superbe films waarin hij geweldig staat te acteren. En dan is hij nog niet eens de strafste acteur in die film. Mijn mond viel zo ver open toen ik Jason Segel bezig zag in de rol van de auteur over wie deze film gaat, dat mijn kaakbeen bijna uit de kom was.

Beeld Jo Voets

Steven Tuffin mocht die film op geheel eigen wijze inleiden en vertelde onder meer dat Danny Elfman, de vaste componist van Tim Burton, ieder jaar één filmscore doet voor de prijs van 1 dollar. Dit jaar ging hij voor 'The End of the Tour'. En klonk hij eerder als Air of iets anders met veel electronica dat we kennen uit de films van Sofia Coppola.

Over muziek gesproken: Hannes Demaeyer, die de score van 'Black' voor zijn rekening heeft genomen, zullen Adil en Bilall nog kunnen gebruiken daar in Hollywood. Niet toevallig bestempelde Variety de film als een 'West Side Story voor de 21ste eeuw'. Hopelijk krijgen de producenten en Oscar and the Wolf de toestemming van de erfgenamen van Amy Winehouse om de fenomenale cover van 'Back to Black' ook commercieel te releasen. Zodat we de film nog eens kunnen herbeleven met de ogen dicht.

Vanavond kan je op het Film Fest naar andere films gaan kijken zonder dat je ze ziet. Want dan is er in Muziekcentrum De Bijloke het concert 'Great British Film Music'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234