Donderdag 24/06/2021

'Soms leggen ze zelfs bussen in'

Gisteren gingen de Contemporary Fashion Days van start. Oude collecties van dure merken worden er met korting verkocht. Het grote publiek daagde massaal op. Er werden zelfs stockverkoop-tours georganiseerd.

Sinds gisteren moet je in Antwerpen zijn voor de 'Contemporary Fashion Days'. Tijdens dit halfjaarlijkse evenement verkopen bekende modeontwerpers hun stock tegen een prijsje. Vaak zijn het overgebleven stoffen en stukken uit collecties van vorige jaren. Het grote publiek is er dol op. De meeste shoppers nemen er een dag verlof voor en buitenlanders reizen speciaal af naar Antwerpen. Ook stadsgidsen krijgen steeds vaker aanvragen voor rondleidingen langs de verkooppunten.

Tanguy Ottomer, stadsgids en personal shopper, organiseert al drie jaar een stockverkooptour. Per fiets loodst hij zijn klanten langs alle showrooms. Gisterenmorgen deed hij dat nog voor een Amerikaans koppel. "Zij hadden speciaal naar de stockverkopen gevraagd."

Ottomer beaamt dat het evenement almaar populairder wordt bij het internationale publiek. "De Antwerpse Modeacademie bestaat dit jaar 50 jaar. Belgische modeontwerpers worden steeds bekender in het buitenland." Zo bekend, beweert Katja Devlamynck - de persverantwoordelijke van A.F. Vandevorst - dat er nu en dan zelfs bussen worden ingelegd om de modeliefhebbers naar de showrooms te brengen.

Rustig en discreet

De Duitse Miriam Gerhard is één van die shoppers. Ze vertrok vanmorgen uit Keulen om 's middags aan te schuiven bij Dries Van Noten. "Je vindt hier vaak stuks die niet in de winkel verkocht worden. Ik kom hier ook om eens te kunnen kijken naar de collecties." Het is haar vierde keer dat ze naar Antwerpen reist. "In vergelijking met een stockverkoop in München zijn Belgen erg rustig."

De sfeer aan de showrooms is inderdaad opvallend gemoedelijk. Geen hysterische taferelen à la Jimmy Choo voor H&M, iedereen wacht zijn beurt af. Ook binnen wordt er zelden gevochten voor een stuk. En wanneer de kooplustigen weer buitenkomen, blijven de witte zakjes netjes dicht. Niemand toont spontaan zijn aankopen. Alles gebeurt discreet.

"Je hoort allerlei wilde verhalen, maar eigenlijk valt het mee. Het zijn andere shoppers dan soldenjagers. Ze weten waarvoor ze komen", zegt Ottomer.

Bij Ann Demeulemeester en Haider Ackerman schoof het publiek om half 7 's morgens aan, pas om 10 uur mochten de eerste personen naar binnen. Ook bij A.F. Vandevorst was er een uur voor opening al een grote opkomst.

"In het begin gebeurden de stockverkopen underground. Nu is het een stuk toegankelijker geworden", verklaart Agnes Wené, projectmanager van het Flanders Fashion Institute (FFI). Sinds zeven jaar verzorgt het FFI de communicatie tijdens de stockverkopen. De organisatie voorziet een handig stadsplan waarop alle info staat. Dit jaar ontwikkelde het FFI ook een app die vertelt waar de stockverkopen in je buurt plaatsvinden. "Bijna duizend shoppers hebben de app inmiddels gedownload."

Ook de modemerken zijn blij met het opkomend succes van de stockverkopen. "Elk merk heeft overschot en dat neemt veel plaats in beslag. Bovendien zijn de stockverkopen ook een goede introductie bij het grote publiek. Sommige mensen durven niet zomaar een winkel binnengaan, dit is laagdrempeliger. Wie hier iets koopt, krijgt voeling met het merk", zegt Martin Swolfs, commercieel medewerker voor Haider Ackerman.

Toch zijn er ook nadelen verbonden aan het succes. De wachtrijen worden langer en binnen is het soms te druk om te kiezen. Vriendinnen Nadja Wering en Ebby Port hoeden zich dan ook voor overhaaste beslissingen. "De vorige keer gingen we om de beurt even gehurkt zitten om na te denken over onze aankoop." De Nederlandse Karen en Marije, moeder en dochter, hebben minder geduld. Na een kwartiertje verlaten ze de rij. "Dit duurt te lang, we genieten liever van de zon in plaats van hier te wachten."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234