Woensdag 23/09/2020

Vijf vragen

‘Sommigen hebben een strafblad dat leest als een krant’: over de man die 23ste rijverbod kreeg

Stef Willems (VIAS)Beeld RV

Een 45-jarige man uit Zonhoven heeft voor de 23ste keer een levenslang rijverbod gekregen. Hij werd in Hasselt van achter het stuur geplukt toen hij slingerend over de weg reed, waarna er alcohol en pepmiddellen in zijn bloed werden gevonden. ‘Er bestaat geen wondermiddel om dit aan te pakken’, zegt Stef Willems van het Belgische verkeersinstituut Vias.

Hoe is dit mogelijk?

“Ik denk dat we vroeger hadden moeten ingrijpen. De straf die de man nu krijgt (de politierechter van Hasselt veroordeelde hem tot een gevangenisstraf van 18 maanden en een boete van 8.000 euro, ADB) had hij misschien al eerder moeten krijgen. Je kan na de vijftiende inbreuk toch niet zeggen dat hij een zestiende kans krijgt? ‘Ik zal het nooit meer doen’ klinkt dan niet erg geloofwaardig.”

Zien jullie dit soort extreme gevallen wel vaker?

“We houden geen statistieken bij, maar we horen wel vaker dat mensen verschillende keren opnieuw veroordeeld worden. Sommige overtreders hebben intussen een strafblad dat leest als een krant. Laat ons hopen dat deze man zijn ‘jubilee’ van zijn 25ste rijverbod niet haalt.

“Sommige mensen zijn hardleers. Voor hen maakt het op de duur niet meer uit dat ze de zoveelste geldboete krijgen. Ze hebben vaak geen geld. Bovendien spelen meestal ook andere factoren buiten het verkeer een rol. Zoals een verslaving. De man in Hasselt was ook onder invloed van bepaalde substanties. Dat maakt het extra moeilijk, omdat je op zulke mensen weinig vat hebt.”

Hoe kunnen we dit aanpakken?

“Er bestaan geen wondermiddelen. Als er een verslaving meespeelt, dan moet je die aanpakken. Daarnaast moet je als maatschappij duidelijk maken dat dit niet door de beugel kan. Sommige mensen, zoals politierechter Peter D’Hondt, pleiten voor effectieve celstraffen. Volgens hen kan dat mensen veranderen, al bestaat daar geen wetenschappelijk bewijs voor. Een celstraf kost de maatschappij ook handenvol geld. Het moet een laatste drukkingsmiddel zijn. Tot nu toe wordt een effectieve celstraf hoogst zelden aan verkeersovertreders gegeven.

“Bij het Vias Institute geven we al meer dan tweeëntwintig jaar driver improvement-cursussen, onder andere voor chauffeurs die betrapt zijn op hardrijden en drugs. Op zo’n cursus worden overtreders in groep geconfronteerd met hun gedrag. Wat hebben ze gedaan en wat zijn de gevolgen? Uit een wetenschappelijke analyse is gebleken dat de kans op herval na zo’n alternatieve straf kleiner is dan bij een traditionele straf (een geldboete en het verval van het recht op sturen, ADB). Als ze toch hervallen, is het na een grotere tussenpauze en zijn de inbreuken minder zwaar.”

Draagt justitie een verantwoordelijkheid in deze zaak?

“Daar kan ik niet over oordelen. Politierechters beslissen altijd in eer en geweten, op basis van de feiten.”

Moeten we de man zijn auto niet afnemen? 

“De Hasseltse rechtbank heeft de auto van de vriendin van de man verbeurd verklaard. (Zij had haar wagen aan hem uitgeleend hoewel ze wist dat hij een rijverbod had, ADB)Zij kan haar wagen dus niet meer gebruiken. Hij ook niet, maar hardleerse overtreders vinden vaak wel een uitweg.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234