Dinsdag 03/08/2021

Politiek

Socialisten in Brussel niet mals voor elkaar: "Pascal Smet wil taxisector dood, wij niet"

Deze week vond in Brussel een manifestatie plaats van taxichauffeurs. Op de motorkap van deze Franse bestuurder de slogan 'Pascal Smet, treed toch af'.  Beeld Photo News
Deze week vond in Brussel een manifestatie plaats van taxichauffeurs. Op de motorkap van deze Franse bestuurder de slogan 'Pascal Smet, treed toch af'.Beeld Photo News

De PS zal het nieuwe taxiplan voor Brussel niet goedkeuren in tweede lezing als Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) er geen wijzigingen in aanbrengt. "Smet wil de dood van de taxisector, de PS niet", reageert Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) in een interview met Le Soir.

"Als de minister van Mobiliteit in tweede lezing met hetzelfde project komt, met de redenering dat er overleg is geweest maar dat hij toch gelijk heeft, dan zal de PS 'nee' zeggen", aldus Vervoort. Volgens de minister-president werd binnen de Brusselse regering duidelijk gezegd dat het taxiplan er niet kan komen zonder bepaalde voorwaarden. "Verschillende sleutelelementen moeten nog worden besproken, zoals het aantal toegelaten licenties", aldus Vervoort.

De PS'er kant zich in het interview ook tegen de taxi-app Uber, die de Brusselse taxichauffeurs beconcurreert. "We moeten ons ervan bewust worden dat dat model sociaal onuitstaanbaar is. Wanneer ik kerels op de fiets zie met hun UberEats- of Deliveroo-tas op de rug, maak ik me de bedenking dat we in de richting gaan van een vorm van slavernij", klinkt het. "Je kan niet links zijn en Uber verdedigen, net als andere platforms."

"Uberisatie"

Pascal Smet zei eerder dat het overleg over het taxiplan, dat volgend jaar in voege zou moeten treden, verder loopt. De nieuwe taxiregels werden eerder dit jaar in eerste lezing door de Brusselse regering goedgekeurd. De taxisector protesteerde deze week met een betoging in Brussel tegen de "uberisatie" van de sector die door het taxiplan zou worden mogelijk gemaakt.

De voornaamste wijziging van het taxiplan ten opzichte van de laatste versie in april 2017 is dat exploitanten nog altijd chauffeurs in dienst kunnen nemen die met hun wagens rijden, maar de chauffeurs krijgen voortaan wel persoonlijke licenties. Daarmee kunnen ze dan aan de slag als werknemer, als zelfstandige of in een coöperatieve. Chauffeurs moeten voortaan ook een volwaardig sociaal statuut hebben. Platformen zoals Uber worden daarnaast aan dezelfde regels onderworpen als de huidige taxi's en limousines en al het bezoldigd personenvervoer wordt als taxidienst beschouwd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234