Vrijdag 07/08/2020

Sociaal relevant mét blote mannen

Een tijd geleden 'zou' Steven Soderbergh zich laten ontvallen hebben dat hij het filmmaken stilaan voor bekeken houdt. Ik zet 'zou' tussen haakjes omdat ik het niet geloof. Omdat ik het niet wíl geloven. De man zelf blijft intussen minstens één langspeler per jaar regisseren. En als het toch waar mocht zijn, dan zou ik dat echt jammer vinden. Soderbergh (°1963) is immers een boeiende, veelzijdige en interessante filmmaker, die inmiddels over een massa ervaring en tonnen vakmanschap beschikt. Zijn films ogen momenteel zo vlot en zo naturel alsof het maken ervan een fluitje van een cent is geweest.

Zo ook bij Magic Mike waarin hij de kijker via zijn camera - letterlijk, want Soderbergh tekent hier onder het vertrouwde pseudoniem van Peter Andrews zelf voor de fotografie - een blik gunt in het universum van mannelijke strippers, meer bepaald de nachtclub Xquisite.

De regisseur heeft, met de hulp van scenarist Reid Carolin, een zeer slimme beslissing genomen. Magic Mikesitueert zich namelijk op drie vlakken. Er is het leven buiten de club, waardoor enkele protagonisten kunnen uitgroeien tot volwaardige personages. Er zijn de noodzakelijke backstagescènes, met bijhorende camaraderie en zelfs een zijdelingse blik op zo'n penisvergrotende pomp. En tenslotte zijn er de dans- en stripscènes op het odium van de Xquisite.

Veel dansscènes en die dienen een tweevoudig doel. Enerzijds zorgen ze voor een hoge wow-factor, de atletische choreografieën van de strippers zijn behoorlijk indrukwekkend. Anderzijds leveren al die gebronsde torso's en blote billen het geschikte alibi voor dat deel van het voyeuristische publiek dat aarzelt om ooit in werkelijkheid zo'n striptent binnen te stappen.

De rode draad wordt geleverd door het titelpersonage Magic Mike (een verbluffende Channing Tatum, die ooit zelf als exotic dancer aan de bak kwam). Hij introduceert als veteraan de jonge Adam (Alex Pettyfer) in het stripwereldje. Adam, die meteen de bijnaam 'The Kid' meekrijgt, is dus eigenlijk het alter ego van de kijker die mee op sleeptouw wordt genomen. Hij heeft ook nog een oudere, bezorgde zus (Cody Horn), die als een soort moreel kompas mag fungeren.

Wie dat wil, kan in Magic Mike desnoods een kritiek op het kapitalisme lezen, want ook hier maakt geld van seks een consumptieproduct. Interessanter is dat het financiële aspect heel subtiel verwerkt zit in de dromen van enkele personages die fantaseren over equity, de markt en de verhoopte winstpercentages. En dat allemaal in een film over (bijna) blote binken!

MAGIC MIKE

Regie: Steven Soderbergh

Met: Channing Tatum, Alex Pettyfer, Matthew McConaughey, Cody Horn, Olivia Munn, Joe Manganiello

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234