Donderdag 08/12/2022

Sociaal conflict Sanoma escaleert

Deze middag komt het personeel van het bedrijf samen om te beraadslagen over acties. Het is goed mogelijk dat verschillende titels van Sanoma de komende weken niet verschijnen. ‘Ik merk een grote bereidheid tot acties onder het personeel’, zegt Pol Deltour, nationaal secretaris van journalistenvereniging VVJ.

Een korte mail. Een krachtige boodschap. ‘Sanoma Magazines Belgium gaat formeel over tot een collectief ontslag’, zo leest het onderwerp van het persbericht dat gisterenavond werd uitgestuurd. Diezelfde middag had een ondernemingsraad plaatsgevonden bij Sanoma, het bedrijf dat in het verleden Mediaxis en VNU heette en bladen als Humo, Flair, Feeling, Story en Goedele uitgeeft. Na afloop van die ondernemingsraad besliste de directie de stekker uit de onderhandelingen te trekken die al vijf maanden de uitgeversgroep gijzelden. De inzet was een besparingsoperatie van 12,5 miljoen euro, waarbij 76 mensen moesten vertrekken. Die herstructurering werd op 2 juni aangekondigd en sindsdien is men, ondanks de vele vergaderingen en werkonderbrekingen, nog geen stap dichter bij een akkoord gekomen.

‘Géén naakte ontslagen’

De personeelsdelegatie heeft vanaf dag één vastgehouden aan haar standpunt: geen naakte ontslagen. De directie deed hetzelfde en vond dat er wel een aantal gedwongen ontslagen nodig zouden zijn. Eind vorige maand nog, nadat de personeelsdelegatie ‘een hete herfst’ beloofd had zolang het aantal van 76 ontslagen bleef staan, kwamen beide partijen overeen dat er 12,5 miljoen euro bespaard moest worden en nam de directie afstand van het aantal ontslagen. “Dat was een opening”, aldus Chantal Cuypers van de personeelsdelegatie. “Maar blijkbaar was die enkel theoretisch en is het water nog altijd veel te diep.”“Wij hebben toen heel veel oplossingen aangeboden”, reageert Rosette Van Rossem, directeur corporate communications van de Belgische afdeling van de Finse uitgever. “We boden brugpensioen aan vanaf 55 jaar en interessante voorwaarden voor diegenen die vrijwillig wilden vertrekken. Toch zijn we nog altijd niet tot een akkoord kunnen komen. Er is geen alternatief. De economische omstandigheden zijn niet veranderd. Dus zijn we formeel overgestapt tot een collectief ontslag.”

Een bevel

Dat de economische omstandigheden nog niet veranderd zijn, klopt niet helemaal. Tijdschriften vormden één van de zwaarst getroffen groepen van de dalende uitgaven van adverteerders in de media, maar de eerste tekenen van herstel in de sector duiken nu op. “De twee laatste maanden van 2009 zijn inderdaad beter dan de twee laatste van vorig jaar”, aldus Van Rossem. “Maar dat hadden we ook gehoopt, omdat catastrofaler dan toen niet meer mogelijk was. We hebben ons plan dan ook opgesteld met de huidige cijfers voor ogen.” Dat de directie nog snel het plan wil doordrukken voor de crisis voorbij is, klopt volgens haar niet. “Er was al een structureel probleem in de tijdschriftensector”, aldus Van Rossem. “Ook zonder de crisis hadden we moeten besparen. Alleen waren toen misschien geen ontslagen nodig geweest.”

Acties bij alle bladen

Het personeel meent dat gedelegeerd bestuurder Aimé Van Hecke en zijn directie koste wat het kost zijn plan willen doordrukken en nooit bereid geweest zijn om ook maar iets aan te passen. “Wij hebben de indruk dat ze nooit de intentie gehad hebben om tot een compromis te komen, maar dat het een bevel was”, bekent Chantal Cuypers.Nu de directie overgaat tot een collectief ontslag ligt de bal opnieuw bij het personeel. Deze middag om twee uur staan twee personeelsvergaderingen gepland. Eén in het kantoor in Berchem bij Antwerpen (waar de redacties van de vrouwenbladen zich bevinden) en één in Diegem bij Brussel (waar onder andere Humo kantoor houdt). Daarop wordt besproken welke acties het bedrijf zal ondernemen. Een staking van één titel lijkt weinig waarschijnlijk. “Dit treft het hele bedrijf en dus moeten we met het hele bedrijf kijken wat we kunnen doen”, klinkt het bij Humo. Een staking van verschillende titels samen behoort wél tot de mogelijkheden. “Ik merk een grote bereidheid tot acties onder het personeel”, vertelt Pol Deltour van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ). “Die zullen wellicht heviger zijn dan de korte werkonderbrekingen die de voorbije maanden plaatsgevonden hebben.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234