Donderdag 16/07/2020

Snoepgoed voor de ogen

nieuw in de bioscoop

'star wars': episode ii: attack of the clones

Regie: George Lucas HHHII

Brussel / Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

De hele 'Star Wars'-sage draait uiteraard om de strijd tussen goed en kwaad, waarbij voornamelijk gefocust wordt op de redenen en de oorzaken waarom deugdelijke mensen (zoals Jedi-ridder Anakin Skywalker) en hoogstaande samenlevingsvormen (zoals de Galactische Republiek) zich laten verleiden door de 'dark side of the Force' en respectievelijk evolueren tot de boosaardige Darth Vader en het totalitaire Empire.

De mens- en maatschappijvisie van George Lucas is blijkbaar niet erg optimistisch, maar dat zal de kids en iedereen die jong van hart is gebleven wellicht worst wezen. Voor hen moet elke 'Star Wars'-episode voornamelijk eye-candy bevatten, snoepgoed voor de ogen, en op dat vlak levert Episode II: Attack of the Clones wat ervan verwacht wordt. En dan wil men er de ontluikende romance - eigenlijk een 'verboden' liefde - tussen Padmé Amidala (rol van Natalie Portman) en de Jedi in training Anakin Skywalker (rol van Hayden Christensen) gerust bij nemen.

De locaties zijn even gevarieerd als indrukwekkend. Lucas laat ons hier alle hoeken van zijn zelfverzonnen galaxy, far, far away zien. De massascènes zijn werkelijk gigantisch en de film bevat een arenasequentie die elke Gladiator-fan moet doen watertanden. De digitale tovenaars van Industrial Light & Magic hebben opnieuw voor een rits onwaarschijnlijke creaturen en flitsende ruimtetuigen gezorgd. Zelfs de eeuwenoude Jedi-meester Yoda bestaat voortaan alleen nog maar bij de gratie van computerpixels en kan nu ook demonstreren dat hij nog lenig genoeg is om aan een dergelijke spectaculaire avonturenfilm mee te doen. Hem zul je dus nooit, zoals Mel Gibson in de Lethal Weapon-serie, horen zeggen: "I'm getting too old for this shit".

In verband met deze nieuwe 'Star Wars'-episode kan eigenlijk nog nauwelijks van 'film' gesproken worden, want voor George Lucas heeft de cinematografische filmband, kort na zijn eeuwfeest, definitief afgedaan. De hele film werd met digitale camera's gedraaid, wat de scherpte en de helderheid van het beeld zeer ten goede komt, op voorwaarde althans dat men Attack of the Clones ook digitaal geprojecteerd krijgt. Voorlopig is het aantal Belgische bioscoopzalen dat voor digitale projectie is uitgerust nog op één vinger van één hand te tellen. Maar de digitale bioscooptoekomst is onherroepelijk begonnen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234