Zaterdag 18/01/2020

Snoep brengt half miljoen per dag op

Het is het meest gespeelde spelletje op Facebook en een immens populaire smartphone-app. Candy Crush Saga heeft 45 miljoen gebruikers en levert haar makers een half miljoen euro op. Per dag. Die verdienen snel geld 'met dubieuze technieken'.

Als de Candy Crush Saga-hype zich doorzet, kan spelontwikkelaar King jaarlijks 230 miljoen dollar opstrijken. En dat alleen nog maar via de iPhone-app. Zo berekende het onderzoekbureau voor spelletjesontwikkelaars Think Gaming. Momenteel strijkt King 500.000 euro per dag op. Daarmee is het Londense bedrijf een van de meest succesvolle new kids on the block in de wereld van het onlinegamen.

Dekip met de gouden eieren, Candy Crush Saga, begon in april 2012 aan haar opmars. Met een voornamelijk ouder, vrouwelijk doelpubliek. Al zijn dat volgens Jan Van Looy, die professor aan de Universiteit Gent is en onderzoek naar digitale games doet, zeker niet allemaal 'eenzame huisvrouwen'. Wel begonnen ze allemaal door het spel gratis te downloaden.

Gratis proevertjes

Gratis? Niet helemaal. Wie in het spel ver wil geraken, kan bijna niet anders dan daarvoor te betalen. Gratis spelen kan, zolang je bereid bent te wachten. Wie geen tussenpauze's wenst, moet met centen over de brug komen. "Vergelijk het met een supermarkt", klinkt het bij de onlinemarketeer Intracto. "Daar zijn de proevertjes gratis, maar betaal je voor het eindproduct."

En die techniek stuit sommigen tegen de borst. Zo vinden doorwinterde gamers dat Candy Crush Saga geen game die naam waardig is. "Het is een manier om zo snel mogelijk een hoop geld te verdienen", klinkt het op het gameforum 9Lives. "Het spel gebruikt dubieuze technieken zoals een wachtlijst waar je jezelf voorbij kan betalen."

Maar waarom is het spel dan zo populair? "Omdat het de juiste balans tussen stijl, visuals, geluid en uitdaging biedt", antwoord Jan Van Looy. Onderzoek vorig jaar toont aan dat de primaire drijfveren om geld te spenderen aan onlinegames creatieve vrijheid, sociale waarde en status, en ongeduld is. "Of Candy Crush Saga frustrerend of plezant is, laat ik in het midden", lacht Van Looy. "Al kan dit businessmodel, waarbij je veel tijd of geld moet investeren om te winnen, wel frustraties opwekken. Maar dan vind ik 'Arcade-games' uit de jaren tachtig bijvoorbeeld veel irritanter. In die consoles stak je een kwartje, kon je twee minuten spelen en ging je voortdurend dood. Bij Candy Crush Saga hoef je niet te betalen om te spelen. Het is pas wanneer je wil winnen, dat er geld aan te pas komt", vertelt Van Looy.

Lotto-effect

De snelste weg naar spelsucces wordt dan ook niet bewandeld door wie de knip op de beurs houdt. "En daarmee beland je toch in een gevaarlijk discours", zegt Bieke Zaman, van het Instituut voor Mediastudies aan de KU Leuven. "Een discours waarin meer geld investeren leidt tot meer kans op slagen. Terwijl het spel niet je kennis aanscherpt of je vaardigheden ontwikkelt. Zo krijg je een soort Lotto-effect. En kan je de vraag stellen welke motieven er achter een spel met een lage instapbarrière en weinig cognitieve complexiteit schuilen." Een motief van 500.000 euro per dag?

Vier-op-een-rij met snoep

Candy Crush Saga werd in april 2012 op de sociaalnetwerksite Facebook gelanceerd. Intussen werd van het spel ook een app gemaakt, een programma dat op een smartphone draait. Het spel zelf is vergelijkbaar met vier-op-een-rij en draait om het maken van combinaties met zes felgekleurde snoepjes. Bij een goede combinatie verdwijnen de snoepjes en scoor je punten. Wie veel scoort, mag naar een hoger niveau. Wie te weinig scoort, verliest een leven. Vijf levens verliezen betekent game over. Omdat niemand graag verliest, kunnen levens ook worden gekocht. Die zijn 99 cent waard. Peanuts voor wie eenmalig wil verder leven, duur voor wie het eeuwige leven najaagt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234