Zaterdag 24/09/2022

Snoecks jubileert met Claus en Büch

Volgend jaar bestaat Snoecks 75 jaar en dat moet gevierd. Daarom pakt het boek, dat nogal eens smalend een 'bloteborstencatalogus' wordt genoemd, uit met een extra feestelijke editie. Behalve de gebruikelijke foto's van schaars gekleed vrouwelijk schoon en reportages uit binnen- en buitenland, brengt Snoecks twee korte verhalen van Hugo Claus en Boudewijn Büch en een interview met Desmond Morris.

Snoecks 99, meer dan 600 pagina's leesplezier," zo luidt de reclameslogan waarmee de broers Patrick en Sidney Snoeck zoveel mogelijk lezers willen aantrekken. Het lijvige boek verkoopt zeer goed: sedert een tiental jaren verschijnt het in een oplage van 100.000 exemplaren, waarvan er gemiddeld 98.000 verkocht worden. Snoecks kan intussen rekenen op een vast publiek dat het boek steevast op zijn eindejaarslijstje zet. Bovendien is de stand op de jaarlijkse Antwerpse boekenbeurs in het Bouwcentrum nog eens goed voor de verkoop van zo'n vijfduizend exemplaren. Snoeck's Almanach, waarmee het Snoecks boek soms verkeerdelijk verward wordt, heeft eveneens veel succes. Jaarlijks gaan er van deze kalender met tips over jaarmarkten en kermissen 105.000 exemplaren over de toonbank.

Toch heeft het familiebedrijf Snoeck ook zwarte tijden meegemaakt. In de jaren zestig kwam er opeens een sterke daling in de verkoop van de publicatie. Op dat moment besloot vader Snoeck om hier en daar tussen de publicaties een naaktfoto te plaatsen. De man heeft toen wellicht nooit kunnen vermoeden dat dit nu net het herkenningspunt van Snoecks zou worden. Rond dezelfde periode begon het boek een forum te worden voor ontluikend schrijverstalent. Ook Hugo Claus en Boudewijn Büch hebben destijds voor Snoecks geschreven omdat ze elders geen kans kregen, wegens hun - volgens de tijdsgeest - té erotisch getinte literatuur. Daarom waren beide schrijvers bereid om een bijdrage te leveren aan de 75ste editie van de publicatie met Albert en de meisjes (fictie van Claus) en Een dode prins in Zoeloe-land (non-fictie van Büch).

Hoewel Snoecks artikels van een behoorlijk niveau brengt, blijft de uitgave een kwalijke naam hebben in intellectuele kringen. Voor velen is Snoecks een vunzig boekje met smerige foto's, kortom iets wat mensen met goede smaak nooit zouden lezen. Hoofdredacteur Nico Burssens wil de bedenkelijke reputatie van Snoecks echter weerleggen. "Al onze illustraties, dus ook de naaktfoto's, worden grondig geselecteerd op basis van hun kwaliteit. Een lelijke foto komt er dus niet in. Wij zullen bovendien nooit vulgaire foto's publiceren: de naaktfoto's zijn sensueel maar zullen geen enkele man een erectie bezorgen," aldus Burssens. "Het zou hypocriet zijn te ontkennen dat naakt verkoopt. Maar wij zullen nooit een foto zomaar ergens bijzetten: elke illustratie is functioneel. Zo ging Claus bijvoorbeeld onmiddellijk akkoord met ons voorstel om bij zijn stuk foto's te plaatsen van Italiaanse grafbeelden van naakte vrouwen. Die foto's passen immers perfect bij de sfeer die het verhaal oproept."

Behalve publiekstrekkers Claus en Büch bevat Snoecks 99 een aantal interessante reportages uit binnen- en buitenland. Humo-journalist Serge Simonart interviewt de IJslandse zangeres Björk en zijn collega Kurt Vandemaele had een ontmoeting met actrice Uma Thurman. Diederik Van den Abeele, een derde collega (betaalt Humo zo slecht?), had een gesprek met Desmond Morris over de strijd tussen de seksen. Er wordt, zoals gebruikelijk, veel aandacht besteed aan fotografie met reportages over Marino Parisotto, Russell James, Peter Sterling, Davide Sorrenti, Cindy Sherman en vele anderen. Het boek staat overigens boordevol prachtige illustraties, al dan niet van naakte vrouwen. Verder ook aandacht voor wetenschappen met een artikel over revolutionaire robots, voor de strips van François Boucq, voor aardrijkskunde met reportages over Siberië en IJsland en voor verschillende kunstvormen waaronder schilderen en architectuur. Vaste rubrieken zoals de lijsten met literaire prijzen en het overzicht van de 'letteren' ontbreken niet.

De uitgevers hopen met Snoecks 99 een nieuw publiek aan te spreken. Zeker nu de nadruk niet meer alleen op het visuele maar ook op het literaire ligt. De 75ste editie is bovendien op een jong publiek gericht. (EH)

Snoecks 99 ligt in de boekhandel vanaf 16 oktober. Het boek wordt uitgegeven door Snoeck-Ducaju & Zoon en kost 440 frank.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234