Woensdag 25/05/2022

NieuwsSpanje

Snickers trekt Spaanse reclamespot terug na kritiek over homofobie

null Beeld AFP
Beeld AFP

Snickers heeft in Spanje een omstreden tv-advertentie teruggetrokken na hevige kritiek. De video ging deze week viraal op sociale media en leidde tot een massa reacties van mensen die het merk beschuldigen van homofobie.

JC

De spot toont de Spaanse influencer Aless Gibaja, die in een strandbar een ‘sexy fruitsap met vitamines A, B en C’ bestelt. De ober kijkt verward en biedt hem een Snickers ice cream aan. Na één hap lijkt Gibaja te transformeren in een bebaarde man met lage stem. ‘Je bent niet jezelf als je honger hebt’, stelt een slogan.

Volgens critici beledigt Snickers met de spot homoseksuele mannen. Sommigen riepen op sociale media op tot een boycott van het chocolademerk. “Het is beschamend en teleurstellend dat er nog altijd bedrijven zijn die stereotypen blijven bestendigen en homofobie promoten”, tweette de Spaanse homorechtenfederatie FELGTB.

Spaans minister van Gelijkheid Irene Montero sloot zich aan bij de kritiek. “Ik vraag me af wie het een goed idee leek om homofobie te gebruiken als bedrijfsstrategie”, schreef ze op Twitter. “Onze maatschappij is divers en tolerant. Hopelijk zullen zij die de macht hebben om beslissingen te nemen over wat we op tv zien dat ook leren.”

Homofoob geweld

Spanje kreeg de afgelopen maanden af te rekenen met een reeks gewelddaden tegen homoseksuelen. In mei werden in Barcelona in één weekend vijf mannen verwond bij drie aanvallen. Vorige maand werd de 24-jarige Samuel Luiz Muñiz vermoedelijk vanwege zijn geaardheid doodgeslagen in A Coruña in Galicië. In verschillende grote Spaanse steden gingen daarop duizenden mensen de straat op om hun woede te uiten.

“In de nasleep van deze golf van homofobie kon Snickers niets beters bedenken dan een waardeloze advertentie die ons vertelt dat je niet jezelf bent als je je vrouwelijke kant toont”, reageerde de linkse partij Podemos op de heisa.

Snickers Spanje heeft nu zijn verontschuldigingen aangeboden voor “elk misverstand dat de spot veroorzaakt kan hebben” en heeft laten weten dat de spot nergens meer te zien zal zijn.

“De bedoeling van deze campagne was op een vriendelijke en terloopse manier de boodschap over te brengen dat honger je karakter kan veranderen”, klinkt het in een online verklaring. “Het was niet de bedoeling om een persoon of groep te stigmatiseren of beledigen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234