Zaterdag 29/01/2022

Snelheidsbeperking (1)

Elke dag rijd ik van Geel naar Antwerpen en deze morgen heb ik nog maar eens ondervonden hoe sommige vrachtwagenchauffeurs zich gedragen. Ik noem het gewoon ergerlijk.

Ik rijd 90 kilometer per uur en... een vrachtwagen rijdt op een meter achter mij en begint met zijn grote lichten te knipperen; het gaat niet snel genoeg. Dat heb ik in een uurtje driemaal meegemaakt.

Nummer twee: inhalen tussen 6 en 10 uur mogen zij ook niet en toch doen ze het. Daarbij weer hetzelfde resultaat: op een meter achter je auto hangen.

Derde geval: bijna op de Antwerpse ring moet men vertragen voor de file en... weer hetzelfde resultaat.

Gewoon ergerlijk. Het wordt hoog tijd dat die lui eens zwaar worden aangepakt.

Afstand houden, hoffelijkheid en zich houden aan verkeersregels, dat zit er bij sommigen niet in.

Tot zover mijn ervaringen en frustratie.

Willy Pouillon, Geel

Snelheidsbeperking (2)

Wagens die 200 kilometer per uur kunnen rijden zijn tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Nochtans is het al járen zo dat de hoogste snelheid die wij hier in dit land mogen rijden op 120 per uur ligt. Ik vraag me af waarom geen enkele minister er ooit aan gedacht heeft om dáár iets aan te doen. Mogelijkheden zat: snelheidsbegrenzers, lichtere motoren, de fabrikanten dwingen.... Het heeft zeker te maken met een algemeen gangbaar machogedrag op de weg, met het gekende gevolg aan dodelijke slachtoffers. Het geld en de moeite die autofabrikanten in hogere prestaties steken, zou beter worden besteed aan meer rust op de weg, aan meer veiligheid én aan een nog lager verbruik c.q. lagere uitstoot van fijn stof. Komaan ministers, er is nog véél te doen.

Jos Peeters, Deurne

Kennis of vaardigheden?

De discussie over kennis en vaardigheden was er vandaag toch wat over. In de voorbije dagen leek de consensus over een noodzakelijk evenwicht tussen kennis en vaardigheden steeds sterker te worden. Nu eenzijdige (Ad Verbrugge, DM 14/3) en onvolledige (Frank Vandenbroucke, DM 15/3) benaderingen opgeld maken, zijn we opnieuw verder van huis.

Dany Wyffels (DM 15/3) geeft een afdoend antwoord op de eerste. Zijn invulling van het begrip coach is veel sterker en strookt zeker veel beter met de dagelijkse werkelijkheid op de onderwijsvloer dan wat Verbrugge schamper beschrijft.

Nu onze minister van Onderwijs in zijn - zonder twijfel goedbedoelde - poging om alweer een puntje op zijn vele i's te plaatsen, poneert: "Het is niet kennis óf vaardigheden. Het gaat om het verwerven van competenties, een combinatie van beide", breekt mijn klomp. Een competentie is helemaal geen combinatie van twee elementen, maar wel een stevige driepikkel. Een competentie wordt opgebouwd uit drie (3!) evenwaardige componenten: kennis (ja) én vaardigheden (ja) én houdingen of attitudes (ja, ook dat!). In dat licht is de taak van de leerkracht bij leren leren: het helpen ontwikkelen van de leercompetentie van de leerlingen. Die leercompetentie is een positief dynamisch samenspel van intellectuele (IQ), uitvoerende (UQ) en emotionele leercompetenties (EQ). Of ooit al van een competente leerder gehoord die geen gepaste leerdurf of geen behoorlijke dosis zelfmotivatie en zelfdiscipline aan de dag kan leggen?

Wat zegt u? Niet of-of, maar en-en? We zullen er een en-en-en-verhaal moeten van maken! Trouwens, in verschillende scholen wordt al hard en succesvol gewerkt volgens die visie.

Marcella Deneve,

auteur van 'Leerbeest', 'Breintrein' en 'De leerkracht bij het leren leren'

Brussel speelt mooi weer

De MIVB verbreekt dagelijks alle snelheidsrecords, net als de Brusselse ministers. Diezelfde ministers, Pascal Smet (Verkeer) en Evelyne Huytebroeck (Leefmilieu), roepen alle Brusselaars op vandaag zo min mogelijk met de auto te gaan. Een oproep die in dovemansoren valt, zult u zeggen.

Maar wat wil je ook, als het alternatief is: platgedrukt worden in tram of metro? Of op straat worden uitgerookt door een van die roetwolken brakende bussen die de stad rijk is. Gelukkig lees je in hetzelfde ochtendblad dat al dat stof in principe ongevaarlijk is, maar dat je maar beter niet te hard kunt lopen of fietsen, want dat zou wel slecht voor je gezondheid zijn. Dus wat doe je dan: thuis blijven en op de radio naar de smogberichten en adviezen van de Brusselse ministers luisteren?

Dan begin je je als tweetalige import-Belg toch af te vragen hoe dit in hemelsnaam verder moet. Waarom zijn er in de stad wel prachtige toeristenfietsen beschikbaar maar geen fietspaden? Trouwens, iedereen die zich in Brussel op de fiets durft te wagen, weet hoe gevaarlijk dat is. En in de trotse hoofdstad van het klimaatlievende Europa is aan geen enkel station een fietsenstalling te vinden, laat staan een fatsoenlijk fietspad. En waar zijn de tram- en busbanen? Zodat je in plaats van te betalen om in de file te staan gerieflijk aan het raam kunt zitten en naar een verveelde automobilist kunt zwaaien. En waar in Brussel vind je zebrapaden waarop geen auto's geparkeerd staan? Zodat je als voetganger ten minste van tevoren kunt zien door welke weggebruiker je wordt aangereden of met de nek wordt aangekeken.

Evengoed blijven de ministers Smet en Huytebroeck optimistisch. Echte maatregelen zijn voorlopig niet nodig. Smog is ongevaarlijk en gewoon een ander woord voor mooi weer. Een hardnekkig natuurverschijnsel. Straks hebben we het Gewestelijke Expresnet en wordt alles beter. Dan heeft de hoofdstad zijn eigen RER. Alleen vertellen ze niet dat het dan in Brussel nog drukker wordt op het openbaar vervoer, terwijl het nu al uit zijn voegen barst. Spelen ze mooi weer, of met onze voeten, vraag je je af?

Hans Valkhoff, stadsgeograaf, Brussel

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234