Dinsdag 18/06/2019

Verkeer

Snelheid op gewestwegen gaat omlaag: 70 kilometer per uur

Beeld Yann Bertrand

Vanaf 1 januari is 70 kilometer per uur de norm op onze Vlaamse gewestwegen. Banen waar je 90 mag, zijn dan nog hoogst uitzonderlijk. Duizenden mensen moeten naar de garage om hun gps opnieuw te laten programmeren.

Op Vlaamse wegen vielen vorig jaar nog 390 doden te betreuren. Vaak het gevolg van overdreven snelheid. Studies van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) tonen duidelijk aan dat chauffeurs zich binnen de bebouwde kom nog relatief goed aan de snelheidsregimes houden. "Eenmaal daarbuiten duwen we het gaspedaal vaak te hard in", stelt Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) vast. "De verkeerssnelheid op de gewestwegen moet dalen." Daarom legt Weyts de norm vanaf 1 januari op 70 kilometer per uur, in plaats van 90. Een ingreep die het aantal doden snel moet doen dalen. Die 'simpele' overgang vergt praktisch wel een grote organisatie en aanpassingen, zo blijkt. 

"De wegbeheerders moeten in heel Vlaanderen meer dan 16.000 verkeersborden weghalen", zegt Lieselotte Bailly van het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV). Niet alleen op plaatsen waar de maximumsnelheid van 90 naar 70 gaat, maar ook op plaatsen waar die op 70 blijft. "We gaan immers uit van het principe: waar géén bord staat, mag je maximaal 70 rijden. Wel bestellen we nog nieuwe borden, voor de wegen waar je uitzonderlijk nog 90 mag. Die zullen we plaatsen tussen 1 oktober en 31 december."

Snelste route

Volgens Bailly is er nog geen definitieve lijst met wegen waar de toegelaten snelheid 90 kilometer per uur blijft. "Die verwachten we midden september." Vanaf dan kunnen agenten ook manueel de parameters van flitspalen aanpassen. Op een aantal plaatsen moet de drempel van de camera immers een stuk naar omlaag.

Vervolgens kunnen ook de makers van gps-kaarten aan de slag. "Onze technici zijn al op de hoogte en houden zich klaar", zegt Sebastian Kurme van HERE, de multinational die vier op de vijf Europese wagens met een ingebouwde gps van kaarten voorziet. "Ze moeten de icoontjes die de maximumsnelheid aanduiden zeker aanpassen. Net zoals de berekening van reistijden. Mogelijk veranderen ook lijsten met 'snelste' of 'kortste' routes." Een kant-en-klare update verwachten constructeurs pas tegen het einde van het jaar.

De aanpassing gebeurt in de meeste gevallen niet automatisch, zoals bij een waarschuwing voor file, aldus Kurme. "Klanten met een ingebouwde gps die met een dvd, cd-rom of SD-kaart werkt, moeten naar de garage voor een update. Die is betalend", luidt het bij Audi België. "Wie een flashdisk of dataverbinding heeft, kan de update thuis doen via onze website. Die is dan meestal gratis." Ook onder meer bij BMW valt te horen dat eigenaars hun wagen door een garagehouder moeten laten updaten. "Heb je de auto na juni 2015 gekocht, dan is de update gratis. Voor oudere wagens is de aanpassing betalend." Sommige constructeurs vragen daarvoor meer dan 100 euro.

80 euro boete

Chauffeurs die een draagbare gps bezitten, moeten die straks aan hun computer koppelen, zo valt nog te horen bij producent Garmin. "In januari bieden we de nieuwe updates gratis aan op onze website."

Wie veel op zijn gps vertrouwt, kijkt overigens nu al best goed uit z'n doppen. Op sommige gewestwegen, zoals in het Vlaams-Brabantse Halle, is de snelheidslimiet onlangs al verlaagd naar 70. Gps-systemen waarschuwen daar nog niet voor en de gewenning is groot. Heel wat chauffeurs rijden er nog steeds nietsvermoedend 90 kilometer per uur. Dat kan wel lelijk tegenvallen: wie 20 kilometer per uur te snel rijdt op een gewestweg, riskeert al gauw een boete van 80 euro. In de komende jaren komen er overigens meer trajectcontroles op gewestwegen.

UPDATE 25 januari 2017

Garmin laat weten dat de updates van hun gps-systemen binnenkort volgt. De exacte timing is nog niet bekend, en de updates zullen niet voor iedereen gratis zijn. Dat hangt af van het type pakket dat aangekocht werd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden