Woensdag 01/12/2021

Snelcursus bluegrass

Na het succes van het toneelstuk, de film en de soundtrack betreedt The Broken Circle Breakdown ook 's lands muziekpodia. In het Rivierenhof gidste het ensemble je langs een beknopte geschiedenis van de bluegrass en liet het weinig emotionele snaren onberoerd.

Een verhaal van liefde op het eerste gezicht, verdriet en vervreemding. Centraal in The Broken Circle Breakdown staan twee romantische zielen waarmee het noodlot schijnbaar een aardig appeltje te schillen heeft. Ze vinden elkaar in bluegrass - de meest authentieke vorm van country, meegebracht door Ierse en Schotse migranten naar de Verenigde Staten en beladen met heimwee en miserie.

Auteur van het stuk en hoofdrolspeler Johan Heldenbergh is een man met een missie: het ietwat oubollige, verguisde muziekgenre weer onder de aandacht brengen. Intussen kun je spreken van een ware revival. De soundtrack bleek zo succesvol dat er een concertreeks aan gekoppeld werd waarvan de speeldata maanden op voorhand uitverkocht geraakten, alsook de gehele tweede tournee.

Onder het gebladerte van het openluchttheater Rivierenhof was het niet moeilijk te zien waarom. Dit was geen lijndansen in de plaatselijke saloon voor rednecks. Nee, diepgeworteld in een emotionele traditie en omringd door mannen die op haast ambachtelijke wijze van muziek een metier maakten, deelden de twee acteurs op hun eigen manier hun liefde voor het genre. Heldenbergh als de fan die met zijn enthousiasme en trots haast geen blijf wist en Veerle Baetens als de bekeerde volgelinge die met een onweerstaanbare twang in de stem bewees dat er meer country in haar genen zit dan ze wilt toegeven.

Fantastisch ook hoe elk nummer ingeleid werd met een korte toelichting over de originele versie, zo kreeg je een snelcursus bluegrass langs de naam en faam binnen het genre. Dan weer diste de hoofdrolspeler een anekdote van de opnames op waarin het telkens om geknipte scènes ging. Een begeesterde blik op kleine momenten die hadden kunnen zijn.

'Will The Circle Be Unbroken' opende film en concert en drapeerde een geweven deken van liefde, leven en leed. Stille kracht achter het ensemble, Bjorn Eriksson, wist met zijn dobro alleen al de hartverscheurende intensiteit van 'Wayfaring Stranger' te recreëren. Intieme vertolking van Baetens, ook, maar haar ultieme moment zou later pas volgen. Wanneer ze zichzelf begeleidend waagde aan 'The One I Love Is Gone' van Bill Monroe, dé grondlegger van de bluegrass. Herleid tot drie, met opnieuw een bevlogen Eriksson op dobro, lag het kippenvel dik op de armen, ook al bleef de avond zwoel.

Gemarginaliseerd

Minder delicaat klonk 'Salty Dog Blues' in de versie van The Morris Brothers, dat het tempo danig opvoerde met een smakelijke toelichting van Heldenbergh en een solo op banjo van Erikssons vader Karl. Brachten ze ten slotte nog 'Didn't Leave Nobody But The Baby' vooraan, zonder instrumenten, slechts steunend op de stem en tederheid.

Terwijl je recht veerde uit de tribune begreep je precies wat Heldenbergh zijn personage Didier laat betogen in de film. "Bluegrass! Dat is country in zijne pure. Dat is viool, een bas, een mandoline, een gitaar en nen banjo. Dat is alleen snaren, zuiver akoestisch en stemmen. En schoon dat dat is." Schoon ook, hoe een toneelstuk en een film ervoor kunnen zorgen dat een gemarginaliseerd genre uit het verdomhoekje wordt gehaald en in Vlaanderen eindelijk het grote publiek bereikt. Staande ovatie meer dan verdiend.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234