Maandag 28/09/2020

Snel, sexy en cynisch

CHICAGO

Eén, zaterdag 11/8, 21u25

filmmusical

Het is met filmmusicals zoals met westerns. Het genre wordt regelmatig definitief doodverklaard en plots blijkt het toch weer springlevend. Zoals in 2002 met Chicago het geval was, goed voor maar liefst dertien Oscarnominaties, waarvan er zes verzilverd werden, waaronder die voor beste film en beste vrouwelijke bijrol (voor Catherine Zeta-Jones). Een Amerikaanse filmjournalist blokletterde toen terecht: "The show must go on. And 'Chicago' shows us why".

Het verhaal van de film speelt zich uiteraard af in de Windy City, in en rond een vrouwengevangenis, op het einde van de Roaring Twenties. Chorusgirl en celebrity-wannabe Roxie Hart (Renée Zellweger) belandt in de gevangenis na de moord op haar ontrouwe minnaar. Daar ontmoet ze een andere zangeres, Velma Kelly (Catherine Zeta-Jones), eveneens gearresteerd voor een passionele moord. Twee eigenlijk, want Velma rekende definitief af met haar ontrouwe echtgenoot én haar zuster.

Velma blijkt goed en graag voor sensationele krantenkoppen te kunnen zorgen, terwijl haar advocaat Billy Flynn (Richard Gere) de nodige legale manipulatie voor zijn rekening neemt. Maar door de nieuwe Roxie Hart-affaire dreigt Velma nu snel oud nieuws te worden en als de gladde advocaat Flynn ook nog eens de verdediging van Roxie op zich neemt, zou het voor haar een stuk moeilijker kunnen worden om uit de gevangenis te geraken en een beroemdheid in de showbizz te worden.

Chicago is snel en snedig, sexy en cynisch. Een filmmusical in topvorm, waarbij de jazzy zang- en dansnummers het verhaal niet vertragen, maar juist voortstuwen. Het slimme (eveneens Oscargenomineerde) scenario van Bill Condon maakt veel zaken mogelijk die op de planken gewoonweg niet konden. De ambities en dromen van een chorusgirl voor haar eigen ogen tot leven brengen bijvoorbeeld. Of parallelmontages inlassen waarbij de werkelijkheid naadloos overvloeit in een fantasie, die op haar beurt een musicalnummer wordt. Een van die topnummers is het sarcastische 'He Had It Coming', waarin diverse vrouwen op jubelende manier uitleggen hoe en waarom ze hun mannen of minnaars vermoord hebben. (Jan T.)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234