Zondag 11/04/2021

Snel en snedig tussendoortje van Luc Besson

'Taxi' van regisseur Gérard Pirès, met Samy Nacéri en Frédéric Diefenthal

Na het succes van zijn SF-film The Fifth Element en vooraleer hij begint met de productie van zijn Jeanne d'Arc-film (met vriendin Milla Jovovich in de titelrol), heeft de Franse filmmaker Luc Besson tijd gevonden voor het schrijven en produceren van de actiekomedie Taxi, waarvoor cineast Gérard Pirès, die de laatste jaren vooral actief was in de reclame, als regisseur werd ingehuurd.

Tijdens de proloog maken we kennis met Daniel (rol van Samy Nacéri), die zijn werk als pizzabesteller inruilt voor zijn droombaan als taxichauffeur. In feite ligt zijn échte droom nog elders, namelijk op het racecircuit, maar bij gebrek aan een sponsor om zich in te kopen in het dure Formule 1-milieu, haalt Daniel voorlopig zijn hartje op door met zijn tot bolide opgefokte Peugeot-taxi door de straten van Marseille te scheuren. De politie blijkt niet in staat hem te klissen, want ze slagen er niet eens in zijn nummerplaat te noteren en ook hun radartoestellen blijken machteloos, want ze worden gewoon door de wervelwind van de voorbijsuizende snelheidsduivel omver geblazen.

Maar op een dag pikt Daniel een klant op, die hij beter niet had meegenomen, de nogal onhandige Emilien (rol van Frédéric Diefenthal), die een politie-inspecteur in burger blijkt te zijn en waarvan we inmiddels weten dat hij al voor de achtste keer (vruchteloos) geprobeerd heeft zijn rijbewijs te halen. Emilien maakt deel uit van een ploeg rechercheurs, die (al even vruchteloos) achter een Duitse bende bankovervallers aanzitten. Die gangsters beroven in Marseille niet alleen de ene bank na de andere, maar maken er tegelijk een soort sport van de politie te provoceren en er telkens weer met hun snelle Mercedes-wagens ongestraft vandoor te gaan. Omdat Emilien zijn taxivergunning en rijbewijs dreigt in te houden, ziet Daniel zich dus gedwongen mee te werken met de politie...

Dit flinterdunne verhaaltje dient voornamelijk als alibi voor een hele reeks wilde achtervolgingen, naar verbrande rubber ruikende slippartijen en andere spectaculaire stunts (zoals een Vespa-salto), waarbij het er producent Luc Besson hoofdzakelijk om te doen lijkt te bewijzen dat het Franse filmbedrijf niet voor Hollywood hoeft onder te doen als het op bliksemsnelle, flitsende en destructieve actiescènes aankomt. Wat Taxi aan sensationele achtervolgingen door de smalle straten en brede boulevards van Marseille te bieden heeft, is inderdaad behoorlijk indrukwekkend. Om het geheel te stofferen, lopen er ook nog enkele amoureuze verhaallijntjes door deze actiekomedie, maar die lijken voornamelijk bedoeld om de kijker, tussen twee halsbrekende stuntsequenties of lawaaierige schietpartijen in, even op adem te laten komen. Om de aandacht niet al te zeer van het Frans-Duitse autoduel af te leiden, werden onbekende acteurs in de hoofdrollen gecast, want uiteindelijk gaat de meeste belangstelling naar de 110 voertuigen die voor deze voorbijrazende autokermis (met tussendoor knipoogjes naar Amerikaanse films als The Blues Brothers en The French Connection) werden ingezet.

PS: Van de witte Peugeot-taxi werden liefst zes exemplaren gebruikt, onder meer een wagen met het (echte) stuur aan de rechterkant, zodat een professionele stuntrijder de auto kon besturen terwijl de camera op taxichauffeur Daniel gericht werd, die zodoende met het (valse) stuur aan de linkerkant rustig kon doen alsof.

(Jan T.)

TITEL: Taxi. REGIE: Gérard Pirès. SCENARIO: Luc Besson. FOTOGRAFIE: Jean-Pierre Sauvaire. MUZIEK: IAM. PRODUCTIE: Luc Besson. VERTOLKING: Samy Nacéri, Frédéric Diefenthal, Marion Cotillard, Emma Sjöberg, Manuela Gouray, Bernard Farcy, e.a.Frankrijk, 1998, kleur, 85 min. Gedistribueerd door Cinéart.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234